internetové bankovnictví

  • 24 říjen 2018
  • 22 odpovědí
  • 2217 Zhlédnutí

Chtěla bych se zeptat, je možné provedený převod v IB, v případě zjištěné chyby, po jeho autorizaci dodatečně zrušit?

Odpovědi: 22

Úroveň
Odznak +2
Zrušení autorizovaného převodu s okamžitým provedením neumí snad žádná banka ...
Úroveň
Odznak +4
Hello! Děkujeme Vám za dotaz na komunitě.

Jak správně napsal Jisy, pokud jste již příkaz provedla, zrušit nelze.

Jestli účet příjemce neexistuje, platba se Vám vrátí automaticky sama, což může být ta lepší varianta... :8

Víme, že mýlit se je lidské a tohle se čas od času může stát každému z nás.. pokud účet existuje (kam jste peníze omylem zaslala) můžete nás požádat o součinnost s vrácením platby. Stačí, když nám zavoláte na naši Infolinku nebo se zastavíte za námi na pobočku a kolegové rádi zajistí potřebné věci podle platného procesu.

V praxi to funguje tak, že my vyzveme banku příjemce, aby požádala svého klienta o vrácení platby.
Úroveň
Odznak +4
Hello! Také se vám "zadařilo" chybně zadat platbu?

Jak jste následně situaci řešili se svou bankou?
Jaká je zkušenost vás ostatních?
Zajímavé řešení má třeba Waldviertler Sparkasse Bank. Po autorizaci platby je 5 minut čas, kdy platba čeká a lze ji ještě zrušit. Je to tak nastaveno záměrně. Po tomto intervalu už to samozřejmě udělat nelze a nezbývá než postupovat přes banku vlastní nebo tu, kam peníze odešly. Pokud vím, žádná česká banka nestornuje již odešlou tuzemskou platbu.
Dobré je mít účet u více bank, pak je vyšší pravděpodobnost, že cizí banka je také současně bankou vlastní a dá se snadněji vyjednávat... 🙂
Úroveň
Odznak +1
Unicredit umí zadanou platbu e-mailem nebo telefonicky zrušit (pokud ještě neodešla do CERTISu). Již dvakrát jsem v novém zaměstnání vyzkoušel. Ale možná to poskytují jen firmám.
Úroveň
Odznak +1
https://www.banky.cz/poradna/jak-zrusit-platbu/
Úroveň
Odznak +1
Vkládal jsem nový příspěvek - URL na stránku a místo zveřejnění se mně objevil následující text: "Váš příspěvek byl odeslán. Očekává schválení a bude zveřejněn po přezkoumání našich moderátorů". Nějaká nová forma cenzůry?!
URL: https://www.banky.cz/poradna/jak-zrusit-platbu/
UCB má některé procesy velmi zdlouhavé, takže umožňují zásahy v jejich průběhu, pokud je zájem. je otázka, jak v současnosti, neřešil jsem to v poslední době, ale dříve bývalo, že platba do jiné banky visela v internetovém bankovnictví až do konce bankovního dne, bylo možné ji kliknutím snadno zrušit (odepsala se až v noci na druhý den). Jestli to tak ale funguje stále i po aktualizaci bankovního systému před rokem, nevím.
Úroveň
Odznak +4
Vkládal jsem nový příspěvek - URL na stránku a místo zveřejnění se mně objevil následující text: "Váš příspěvek byl odeslán. Očekává schválení a bude zveřejněn po přezkoumání našich moderátorů". Nějaká nová forma cenzůry?!
URL: https://www.banky.cz/poradna/jak-zrusit-platbu/


Mirku, žádnou cenzuru zde nehledejte.

Příspěvek od Vás byl omylem, "citlivým robotem" vyhodnocen jako spam.

Bohužel, čas od času se tohle může stát každému z nás na komunitě.

Děkujeme Vám za nahlášení,
Vaši reakci jsme navrátili zpět do diskuze.
Úroveň
Odznak +1
Já to právě v poslední době řešil, naposledy minulý týden. No, zpotil jsem se až na …., když jsem poslal o pár desítek tisíc víc, než jsem měl. Naštěstí to šlo zrušit 🙂.
Dobře je na tom problému vidět, jak je pokrok dvousečný. Na jedné straně je požadavek, aby platby probíhaly pokud možno online, co nejrychleji (mnohé banky už posílají do CERTISu průběžně), na druhé straně ale třeba nelze jednoduše napravit chybu, která se snadno stane. Myslím, že by vůbec nebylo na škodu, kdybychom tak netlačili na rychlost v bankovnictví i v životě, ne vždycky je to výhodou.
Úroveň
Odznak +2
Mně se ten nápad na možnost zrušení pár minut po odeslání líbí. Ale třeba mBank jasně sdělila, že odesílá platby v 8 a v 16 hodin a do té doby jsou všechny vždy bez problémů zrušit.
Úroveň
Odznak +1
Kontrola modulo 11: https://overeni-cisla-uctu.peckapc.cz/?a=description
Předpokládám, že autorka vlákna zaměnila číslo cílového účtu za nějaké jiné.
Používám banky 34 let a doposud jsem chybu ještě neudělal. Cílové číslo účtu řádně kontroluji před odesláním, u větších částek před odesláním kontrolujeme s manželkou číslo cílového účtu oba nezávisle na sobě.
Číslo cílového účtu, je-li to možné, kopíruji do platebních příkazů nebo šablon přes clipboard. Nespoléhám se na šablony, které je možné změnit bez SMS a nejraději opakuji již jednou správně zrealizovaný příkaz. Např. pošlu nejprve na nový cíl 1 Kč a pokud správně doletí, zopakuji příkaz s větší částkou. Je mně jasné, že tento postup není vždy proveditelný.
Úroveň
Odznak
@MirekM i ostatní:
Ano kontrola modulo 11 zaručuje, že když se udělá překlep v jediné cifře čísla účtu, tak takový účet nemůže existovat. Online bankovnictví snad všech bank to hned poznají a příkaz nepůjde ani odeslat. Ale dle tazatelky odeslat šel. Takže buď udělala dvojchybu hned ve 2 cifrách tak, že to na modulo 11 prošlo (není moc pravděpodobné), nebo udělala chybu ve vynechání předčíslí čísla účtu před pomlčkou (to není tak vzácné, zvlášť u bank, kde předčíslí používají u velké většiny účtů, jako mBank či KB). A třetí varianta, nejvíce pravděpodobná, je překlep v kódu banky. Zde bohužel kontrola není a pokud ten kód existuje, odejde to. To se jednou stalo i mě, naštěstí v cílové bance (tedy té, kam to odejít nemělo) takový účet neexistoval a platba se do 3 dnů automaticky vrátila.
Řešení tohoto problému už existuje a využívá se například už u většiny slovenských bank: a to trvat i u tuzemských plateb na zadávání čísla účtu ve formátu IBAN. Pak je překlep nemožný, protože v IBAN je předčíslí, číslo i kód banky v jediném alfanumerickém řetězci a to celé má kontrolní součet na 2 cifry (ty dvě cifry hned za dvouznakovým kódem země). Tedy u IBAN v podstatě nelze udělat chybu v jakékoliv části čísla účtu tak, aby takový IBAN byl kontrolním součtem platný a šel použít (tím, že součet je na 2 cifry, tak by i dvojitý překlep neprošel). Ano, nevýhoda IBAN je jeho délka a tedy i těžká zapamatovatelnost. Mnozí si své číslo účtu pamatují, ale jeho IBAN sotva. Na druhou stranu, kdo zná konstrukci IBAN, ten si oproti národnímu formátu musí pamatovat jen ty dvě kontrolní cifry navíc, takže to není až tak nemožné. IBAN formát je trend doby a opravdu většina slovenských i jiných EU bank už na IBAN i v rámci domácích plateb trvá právě kvůli téměř 100%ní eliminaci možnosti chyby.
Úroveň
Odznak +2
Ne, tak IBAN bych rozhodně zadávat nechtěl, jen kvůli tomu, že se občas někdo překlepne v číslu účtu... Mně se před časem stalo, že jsem zapomněl do KB smazat předčíslí (změna čísla účtu příjemce), bohužel účet existoval i s ním, ale během týdne byly peníze zpět... Ale chápu, že to nemusí být vždy, nicméně i po této zkušenosti bych IBAN nerad zadával.
Úroveň
Odznak
Ještě mě napadla jedna možnost:
možná tazatelka neudělala vůbec chybu v čísle účtu ani kódu banky, ale "jen" v symbolech platby (variabilní či jiný symbol). Pak je to ta nejjednodušší varianta-cílovému příjemci to bez potíží přijde, akorát se mu to nespáruje v účetnictví. Tak je třeba ho kontaktovat, platbu popsat (číslem účtu odesílatele, částkou, datem...) a uvést, jaký měl být symbol správný, oni si to už v účetnictví opraví a spárují (s fakturou atd.). Takto provést nápravu doporučuje většina firem na svých webech a FAQ.

@jujec:
Ano IBAN je dlouhý a jistě by u nás byl nezvyk na něj přejít. No ale kdo zná jeho strukturu, tedy XXsskkkkppppppzzzzzzzzzz, kde XX je kód země, např. CZ či SK, ss je kontrolní součet celého IBAN, k kód banky (4 znaky, v řadě zemí jako třeba Nizozemí či Anglie písmena místo čísel), p předčíslí (6 cifer, zleva nuly) a z základ čísla účtu (10 cifer, zleva nuly), ten ho dokáže v pohodě napsat i zpaměti 🙂 - jen tedy musí oproti národnímu formátu znát ty 2 cifry kontroly navíc. A hlavně: dnes snad všechna online bankovnictví mají šablony, takže jde o první zadání, pak už jen použití uloženého čísla. Myslím si, že nás v rámci EU stejně brzy povinné používání IBAN ve všech zemích nemine, tak proč si nezvykat 😃
Úroveň
Odznak +2
minarjo: pozor, komunikujete s člověkem, který odmítal zadávat předčíslí do mBank do té doby, než k tomu byl donucen.... Prostě psát furt nuly se mi nechce, byť souhlasím, že kód IBANu je jednoduchý. Ale nahodit 10 nul jen proto, že mám šestimístné číslo účtu, to mi fakt přijde divné... To už mi přijde lepší platit přes QR kódy.
Úroveň
Odznak +1
EDIT: Safra, již jsem to našel ...
Úroveň
Co se děje s IB, že zmizely všechny KK?
Nejde otevřít ani historie bú a sú. To se HB připravuje na úterý už teď?
Má to někdo taky?
Úroveň
Odznak +1
Ne, vidím vše, ale nemám BÚ.
Vidím všechno, všechno jde otevřít (BÚ, SÚ, KK).
Úroveň
Tak už to normálně jede. Netuším kde byla chyba, ale asi na mojí
straně, když vám to šlo.

Odpovědět