Co přináší doba post-koronavirová?

Hello! Milá komunito,

nouzový stav je za námi a my věříme, že přichází doba nadechnutí se a pozitivního pohledu do budoucna. 🙂 Proto se s vámi chceme pobavit o tom “co nám přinesla doba koronavirová, co nás čeká dál” nejen ve světě financí.

Co se podařilo díky krizi?

Pozitivním dopadem byla rychlost v řešení situací, které se dříve odkládaly např. digitalizace ve školství a zavedení on-line služeb ve zdravotnictví. Díky průzkumu agentury Ipsos víme, že on-line hraje prim – nákupní chování se více přesunulo do on-line prostředí. E-shopy zaznamenaly velký nárůst plateb řádově o stovky procent, kdy klienti nakupovali zejména potraviny, ale i léky, e-booky a on-line kurzy z různých oblastí či elektroniku přes větší e-shopy např. Planeo, Datart, Alza.

Poklesly hotovostní platby i výběry z ATM, nicméně bezkontaktní placení se ještě více rozproudilo! Významně posílily platby kartou, a to díky bezpečnému a hygienickému způsobu placení. Klienti obecně oceňují rychlou komunikaci svých bank, zasílání aktuálních informací na e-mail nebo přes internetové či mobilní bankovnictví a také CSR aktivity firem i jednotlivců, kteří nabízejí potřebnou pomoc.

Jak jsme reagovali na “covid situaci” v Hello bank! a co nám přinesla?

Velkým přínosem bylo u nás rychlé zavedení “home office” pro všechny zaměstnance např. i na call centru. I díky této pozitivní zkušenosti zrychlíme plány na změnu budoucího pracovního modelu a rozšíření práce “na dálku”. Naši skvělí IT kolegové flexibilně reagovali na nové potřeby a posílili digitalizaci služeb nejen pro klienty, ale i v rámci interní komunikace.

Podařilo se nám včas zareagovat a připravit nové procesy a podmínky pro mimořádné odklady splátek. A ač neradi, rozhodli jsme se přistoupit k úpravě cenové politiky a poprvé po roce a půl snížit úrokovou sazbu na Hello spoření. Tady nás potěšily i chápající reakce některých klientů. V průběhu celé krize jsme pokračovali ve sdílení aktuálních informací a otevřené komunikaci s klienty i zaměstnanci, a to všemi dostupnými kanály. V této době bylo důležitější než jindy sledovat aktuální dění, vývoj trhu, vládních nařízení, on-line vyhodnocování pravidelné zákaznické i zaměstnanecké zpětné vazby či naslouchání telefonních hovorů se zákazníky. Ne vše se nám povedlo, ale určitě si z celé situace bereme nezapomenutelnou životní zkušenost a nové znalosti tak důležité pro budoucí rozvoj.

A jak krize ovlivní bankovnictví?

Z nedávného průzkumu agentury Ipsos vyplývá, že dopad krize na finanční sektor bude postupný a klienti trochu přehodnocují, jaké služby využijí. 41 % respondentů uvedlo, že si bude více peněz odkládat, 9 % si někde půjčí, 7 % odloží hypotéku, 9 %  odloží splátky a 24 % sáhne do svých úspor. Co udělá zákazníka spokojenějším? Jednoznačně posílení on-line kanálů, možnost schůzky se svým bankéřem přes internet, odklady splátek, nesnižování úroků z vkladů, nižší poplatky a úroky, fungování služeb beze změn a vzájemně ohleduplný přístup.   

Trendem nadále zůstává kreditní karta, konsolidace půjček a správa svých financí přes mobilní či internetové bankovnictví. Zkušenější investoři se plánují více pro-investovat např. nákupem kryptoměn nebo jiných virtuálních měn apod. Konzervativní a běžní střadatelé využijí spořicí účty, protože si chtějí více vytvářet finanční rezervy na dobu nepředpokládaných, výjimečných situací. Budoucnost vidí respondenti optimisticky – personalizace, osobní, empatický a individuální přístup budou stále důležitější.

 

Budeme rádi, když nám napíšete váš názor, jak vy vidíte budoucnost v bankovním světě?

Co nám přinese doba post-koronavirová ve finančnictví? 

Jak se již nyní změnilo vaše nakupování, používání finančních produktů?  

 

Děkujeme za váš čas a přejeme hodně optimismu.

Be Positive! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Terko, zapněte selský rozum a jednoduchou matematiku s pohledem do světa a ihned Vás optimismus a termín doba post-koronavirová přejde.

Virus je v populaci a populace není téměř promořená. Po úplném uvolnění opatření se bude dít totéž co v březnu a začátkem dubna před opatřeními, které omezily šíření viru v populaci. Účinný lék ani vakcína, které by se daly hromadně, zdůrazňuji hromadně okamžitě nasadit po celém světě neexistuje. Navíc hrozí zmutování do ještě nebezpečnější formy naznačující již výsledky ve dvou čínských provinciích. Rád bych se mýlil a byl optimistou, což mě a moji rodinu zařazenou do rizikové skupiny bohužel ani nedovoluje. Raději  bych současnou dobu nazval dobu pre-koronavirovou.

Já nejsem odborník (psycholog, ani pandemiolog), ale mám za to, že si na virus musíme zvyknout stejně jako na chřipku, prostě občas udeří, občas nás potrápí. Představa, že by tu byla taková opatření pořád, mě děsí, nejsem si jist, jestli společnost, v níž se bojíme dotknout jeden druhého, furt si myjeme ruce a nosíme hadry na hubě, je vůbec v souladu s přírodou - myslím si, že ne a odcizení od normálního stylu života je příliš velké, že stejně zdegenerujeme a zanikneme během pár tisícovek let. Ale na to se Terka neptala, takže - nečekám zásadní změny, jen doufám, že se ekonomicky z toho dostaneme co nejdřív.

1 Like

Já vyhlížím další období s pozitivním očekáváním a jsem rád, že se opatření uvolňují. Život se nemůže zastavit, rizika je třeba posuzovat uvážlivě a v kontextu.

Je otázka, jestli je pesimistický přístup prospěšný. Negativní stres spojený s obavami z možného dalšího vývoje, absencí naděje na zlepšení a potřebou se připravit a zabezpečit výrazně zhoršuje imunitu, a tím zvyšuje pravděpodobnost případného komplikovaného průběhu nemoci.

Nikdo nedokáže aktuálně predikovat další vývoj, protože ještě nejsou k dispozici potřebné poznatky. Rozhodně je třeba jít za zveřejňovaná čísla, analyzovat trendy, tzv. klouzavé průměry a strukturu nově zachycených případů vzhledem k místu, postižené skupině atd.

Po úplném uvolnění se nemusí stát vůbec nic, jako se nestalo, když vláda pustila lidi do hobbymarketů. Obecně respirační infekce v létě buď ustupují v případě sezónních onemocnění, nebo u nesezónních mívají lehčí průběh (lepší imunita, UV záření, vyšší teploty). Mutace mohou probíhat do horší varianty, ale i lepší, protože se virus snaží přežít, což se mu spíše podaří, když bude méně škodlivý. Původní SARS například v podstatě sám od sebe "zmizel".

Zkušenost populace s virem může být mnohem větší, než by bylo možné vyvozovat z orientačních rychlotestů zjišťujících protilátky, které se vytváří jen při těžším průběhu onemocnění. Může se uplatnit ochranný vliv řady různých faktorů včetně očkování proti TBC, zkřížené imunity, vrozené odolnosti, způsobu života, demografických proměnných atd.

Krize nám vzala naši falešnou jistotu, konfrontovala destruktivní a trvale neudržitelný životní styl, ale zřejmě z dlouhodobého hlediska nepovede k významnější změně hodnot a postojů lidí.

Nešíření v supermarketech a hobbymarketech jen povrzuje nedávno zveřejněnou studii hlavního zdroje šíření mezi rodinnými příslušníky žijícími zvláště ve společné domácnosti nebo pracovníky v úzkých pracovních kolektivech.

Ještě bych doplnil odpovědi na otázky, které Terka položila. Myslím, že krize pomohla využívání bankovních služeb on-line, někteří lidé možná objevili, že všechny důležité věci lze vyřídit on-line. Jinak se zřejmě zhorší finanční situace mnohých lidí, byť třeba jen přechodně, což neprospěje nikomu v této zemi. Krize také ukázala, co lze očekávat od některých bank, konkrétně mám na mysli okamžité snížení úroků na spořících účtech a související komunikaci k tomuto problému (Trinity a Creditas). V případě HB sice "držák" spořící účet nevydržel moc dlouho, ale snížení nebylo tak dramatické a úrok zůstává stále velmi dobrý. 🙂