Jak podat reklamaci na nepřipsanou příchozí platbu na kartu?

Můžete mi někdo poradit jak podat reklamaci na nepřipsanou příchozí platbu na kartu? Jde to nějak přes internet např. v IB? Jedná se o platbu z Číny v USD za reklamované zboží z AliExpress která mi byla odeslána 3.2.2021 na moji debetní kartu a doposud ji na účtu nevidím připsanou. Asi není normální, že platba na kartu se ani po měsící nepřipíše na účet ke kterému je karta vedená, ale v HB se asi není tomu co divit. Mám k té platbě k dispozici údaje o ní včetně nějakého referenčního čísla odesílatele ARN podle kterého by banka asi měla být schopná tu platbu dohledat.

Na stránkách HB jsem našel reklamační formulář, ale nevím jestli se dá použít i pro reklamaci mojí záležitosti s platbou na kartu. Dále jsem našel i reklamační řád ve kterém je mj. uvedené toto:

 

Poplatky za Reklamace?

Naší snahou je poskytovat maximálně kvalitní produkty, které přispějí k Vaší spokojenosti. Vaše Reklamace nám pomáhají ke splnění tohoto cíle. Podání a vyřízení těchto záležitostí je bezplatné. Jedinou výjimkou jsou neoprávněné Reklamace, kdy je nutná spolupráce třetích stran. V těchto případech Vám účtujeme náklady uplatněné v souvislosti s vyřizováním Reklamace třetí stranou (například karetní společnosti, ostatní banky).

 

 

Nerad bych ale aby HB uznala reklamaci za neoprávněnou a využila tu jedinou výjimku a účtovala mi za to nějaké možná nemalé náklady.

Pokud jde o AliExpress, tam bych spíše očekával problém na straně obchodníka než banky. S AliExpress jsm měl opakovaně problémy. Pro začátek by možná bylo dobré zavolat na linku HB, případně napsat do banky email...

1 Like

Problém na straně obchodníka určitě není kromě toho, že mi zaslal poškozené zboži které mi normálně bez problémů bylo doručené. Na AliExpress jsem na to podal spor (reklamaci) a protože se k tomu obchodník nevyjádřil a nenavrhnul žádné řešení tak po určité stanovené době (asi 20 dnů) AliExpress automaticky rozhodnul, že mnou požadované peníze mi budou vrácené. Nyní když se po přihlášení na AliExpress na to dívám tak tam mám i údaje o té platbě na mojí kartu kterou jsem platil. Je tam i nějaký Acquirer Reference Number (ARN) podle kterého by mělo jit tuto platbu dohledat a píšou tam, že se mám s tím obrátit na moji banku která vydala kartu. Z toho usuzuji, že platba na moji kartu byla na 99,99% skutečně zaslána. Na můj účet ale připsaná nebyla. Otázkou je co se s ní stalo a proč nedorazila na můj účet v HB. Banka by snad měla mít nějakou možnost tu platbu dohledat a zjistit to pokud ji dodám údaje o té platbě a pak pokud se zjisti příčina i sjednat nápravu a tu platbu připsat na můj účet. Je také otázkou jestli na straně HB bude dostastečná dobrá vůle se tim zabývat a jestli se to nebudou snažit tzv. zamést pod koberec. Ta platba byla na mojí kartu zaslaná 3.2.2021 a proto by už snad mohla být dávno připsaná na mým účtu. Měl jsem na AliExpress už více sporů a vždy po rozhodnutí o vrácení peněz jsem měl peníze do 1 - 3 dnů na mým účtu. Někdo z banky by se i zde mohl k tomu vyjádřit a napsat jak bych měl v této záležitosti postupovat, ale předpokládám, že to tu asi budou ignorovat.

Tak záležitost ohledně té platby na kartu se dnes vyřešila, Včera večer jsem ohledně toho napsal z IB bance zprávu a dnes dopoledne přišla na to odpověď. Napsali mi, že platba byla vrácena dne 26.11.2020 a zaúčtována 2.2.2021 a že připsanou ji můžu dohledat ve výpise za únor. Já jsem tu platbu v IB hledal  pouze v transakční historií a vůbec mne nenapadlo, že by mohla být uvedená pouze ve výpisu. Jinou podobnou platbu vracenou z AliExpress na kartu z 20.2.2021 v transakční historií uvedenou mám. Předpokládal jsem, že je samozřejmosti, že stejné platby jako v transakční historií budou uvedené i ve výpisu a tak mne nenapadlo zkontrolovat i výpis. Je to bohužel chyba na straně HB, že tu platbu přijali, ale neuvedli ji v transakční historií. Bohužel HB nedokáže některé věci zobrazovat tak jak by měla a jak by se to očekávalo a proto dochází ke zbytečným nedorozuměním. Nevím ale jak se dospělo k tomu, že uvedená platba byla vrácená 26.11.2020 když z Číny byla zaslaná na kartu 3.2.2021. Pro mne je ale důležité to, že se zjistilo, že platba dorazila na můj účet.

Dost zmatečné ze strany HB. Ptal ses, proč není vidět v historii IB, když ve výpisu je?

powery: Neptal jsem se na to proč ta platba není vidět v IB v historií a je uvedená pouze ve výpisu. Napsali mi pouze výši té platby v Kč a datumy kdy byla vrácená a kdy zaúčtovaná a také, že ji mohu dohledat ve výpise za únor. Ono v HB je docela dost takových různých zmatečných věcí na které si klienti ztěžují, ale HB to nezajímá a odmítají s tím cokoliv dělat. Musíme si uvědomit, že jsme klienti banky pro kterou funkčnost všeho tak jak by mělo není prioritou.

Tak se zeptej. Za to přece nic nedáš, ne?

powery: Zeptat bych se na to mohl, ale nevím jestli by to mělo nějaký význam. Možná by se mne snažili něčím oblbnout i když pravda by mohla být jiná, pokud vůbec by mi na to odpověděli. Je to vidět i zde ve fóru, že je tu docela dost různých dotazů na různé věcí a ze strany HB je to ignorované a nikdo na to neodpovídá. Předpokládám, že se asi mohlo jednat o nějakou chybu bankovního systému v den kdy ta platba do HB přišla a proto se asi nezaznamenala do transakční historie.

Není vidět v IB, je vidět ve výpisu. Za mě jasná chyba k opravě 😉

Možná, že tu pravděpodobnou chybu už opravili, ale na té jedné mojí příchozí platbě na kartu se to zpětně neprojevilo. Jinou podobnou pozdější platbu také s vrácenými penězmi z AliExpress z 20. února v transakční historií normálně vidím.

Nejdená se o chybu, ale o standardně nestandardní věc v bankovnictví HB. Mně se to stalo už několikrát, ale protože o tom vím, nedivila jsem se tomu. Už to tu (nebo na Finexpertu) také někdo rozebíral. HB má dva systémy bankovnictví - jeden ten správný a úplný, na základě kterého také vypočítávají úroky, odměny a vystavují měsíční vyúčtování, ten systém není dostupný pro klienty, mohou do něj nahlížet jen zaměstnanci. A druhý systém, který vidíme my v SB a IB, kam se ale nepropíšou všechny operace a také disponibilní zůstatek občas nesedí (třeba kvůli zdvojeným vratkám, které se v poslední době vyskytují - v tom interním správném systému ty vratky i zůstatky jsou správně) - v tomto vnějším systému nejsou vidět ručně dopočítávané a přiřazované platby - třeba v mám případě to bych chargeback, mohou to být i nějaké reklamace, dodatečně připsané odměny apod. Donedávna tam nebyla vidět ani měsíční odměna za používání kreditky, ale to už opravili. Klient všechno vidí správně právě až v měsíčním výpise a ten jediný je také závazný a na základě něj se dá reklamovat nepřipsaná platba. IB a SB pro klienty je spíš jen takové orientační, nedá se na něj stoprocentně spolehnout, programátoři HB to prostě nejsou schopní dotáhnout do spolehlivého konce. Nijak to nehodnotím, jen konstatuji současný stav, aby s tím lidé počítali a byli na to připraveni.

@vlazy: k té druhé vrácené platbě z AliExpress - tu tam normálně vidíš nejspíš proto, že se připsala úspěšně automaticky, nemusel ji nikdo dodatečně připisovat ručně.

1 Like

Já podle toho co tu ve fóru a jinam někteří v souvislosti s HB řeší bych to nazval, že v tom všem má HB docela dost velký bordel a je udivující, že takto tato banka vůbec může fungovat.

Já jsem měl loni také takový případ - vratky na kartu i po několika měsících (i když byla z EU a ne z Říše Středu ) - opačná znaménka ... prostě reklamoval jsem a muselo se to řešit ručně. V tomhle směru má ten jejich vnější systém závažné rezervy, řekl bych ... 😒

muselo se to řešit ručně.

To jsi přišel do banky a vyřídil jsi si to tam ručně s bankéři? 🙂

1 Like

😅  😆  😁 ...............

1 Like

jisy jako důchodce nad 65 let má ČD téměř zadarmo, takže si může dovolit finančně i časově výlet z Olomouce do Prahy na ruční vyřízení v HB. 🙂

To nebylo třeba - stačila normální e- konverzace ... 😉

S tou mojí příchozí platbou zaslanou na kartu je to docela dost zamotané. Mám ji uvedenou ve výpisu za únor 2021 ale v únorové transakční historií uvedená není.  V transakční historií ji vidím v listopadu 2020 (byla tam doplněná až nyní), ale ve výpise za listopad 2020 už uvedená není. Platba je v obou případech uvedená s datumem provedení 26.11. a zaúčtování 2.2.. Z Číny na kartu byla ta platba ale odeslána 31.1.2021. Jednalo se o nákup na AliExpress z 26.11.2020 s platbou kartou a s doručením zboží někdy v lednu 2021. Objednané zboží bylo trochu poškozené tak jsem ho reklamoval s požadavkem vrácení části peněz které jsem za to zaplatil. Protože se prodejce k tomu ve stanovené lhůtě nevyjádřil tak AliExpress mi automaticky 31. ledna požadované peníze vrátil zasláním na kartu kterou jsem platil.

Pak ale dle toho jak to popisuješ nebyla chyba v Hello bank. Obchodník může běžně zadat vrácení platby tak, aby to bylo s datumem původní (vrácené) platby, v tvém případě tedy s listopadovým datem, přestože vratka byla zadána (a zaúčtovaná) v únoru. Tedy nic zvláštního, podobně to u vratek dřív dělala třeba i karta Curve (datum ze dne původní vrácené platby, dnes už používá datum ze dne vratky). A je pak jasné, že když v internetovém bankovnictví HB jsou transakce v historii seřazeny dne datumu realizace (u vratky tedy klidně datumu původní platby), tak že tam tu vratku musíš hledat víc dozadu v listopadu. Zatímco v měsíčním PDF výpisu jsou transakce řazeny dle data zaúčtování, tedy u tebe v únoru.

Neboli vše se dá logicky vysvětlit a u vratek toto není nepochopitelné, že obchodník umí transakci označit datumem té původní transakce, i X týdnů staré (aby i v jeho i tvém "účetnictví" to bylo datumově u sebe, ta původní platba a její vratka)