Kreditka odmítnuta platebním terminálem

12. 11. 2019
EmPe1 vytvořil téma:

Dnes jsem platil HB kreditkou v jednom obchodě dvě platby. První prošla, druhá (za cca 2 minuty) už ne, s infem Zamítnuto, překročen limit. Pokoušel jsem se obsluhu přesvědčit, že bych to mohl zkusit ještě jednou s vložením karty a PINem, ale paní byla poněkud nervní a za mnou fronta, tak to odmítla a já zaplatil jinou kartou… Už se mi to stalo i dříve (před týdnem?), platba s vložením prošla.

Následně jsem volal na support HB, co to znamená. Na kartě mám k čerpání několik desítek tisíc (šlo o platbu za dvě stovky), v internetovém bankovnictví jsem žádné limity nenašel. Bylo mi řečeno, že to souvisí s “nedávnou změnou systému” (či tak podobně, přesně jsem nerozuměl), že to není chyba banky či karty, ale chyba nepřipraveného platebního terminálu (konkrétního) obchodníka. Že teď to prostě bude každou šestou bezkontaktní platbu zamítat - dokud se systémy neusadí (platební terminály nebudou “opraveny”, updatovány či co.

Rada tedy je, prostě pokaždé strkat kartu do terminálu a ťukat PIN. Pořádná otrava. Změny uživatelské přívětivosti k horšímu; samozřejmě tuším, na popud kterého mezinárodního spolku to je. :slightly_frowning_face:

Stává se vám to taky?

Mohla by Terka či někdo z banky vysvětlit, o co přesně jde? Díky!

Akorát mi tedy není jasné, jak se to bude chovat v USA, kde platba kartou probíhá jinak, protažením štěrbinou. To taky odmítne 6. platbu či co? V USA při platbě NIKDY PIN nezadávám, doposud všechny platby (na kreditkách i debetkách) prošly. Teď se mám začít bát? Nebo raději HB kreditku nepoužívat? Aby mě z obchodu/restaurace rovnou neodtáhli na Guantanámo…

Jaké jsou vaše nejčastější komentáře?

powery:

„HB není sama a bude to obecný problém. Upozorňovala na to i ČNB“:
Nová pravidla pro karetní platby

EmPe1:

„Aha, díky. No máme se na co těšit, než budou všechny terminály kompatibilní.“

Muf:

„Asi hodně záleží, u kterých obchodníků člověk kartou platí. Já hotovost prakticky vůbec nepoužívám, jen platební karty, ale žádné větší problémy jsem nezaznamenal.“

EmPe1:

To byla menší lékárna. První platba OK, druhá se asi “strefila” do té “každé šesté“.

Terka.HB:

„Hello!

Děkujeme za Váš dotaz i @powery za vložení odkazu.

Tím, že svou Hello platební kartu nebudete používat si „nepomůžete“, protože s platební kartou od jiné banky bude situace stejná. Ano, mění se chování kreditních karet při bezkontaktních platbách. Každá 6. bezkontaktní transakce bez PINu (tedy pod 500,- Kč) v řadě bude zamítnuta (na 80 % terminálů).

V takovém případě musí držitel platební karty použít svou kartu kontaktně, tzn. musí ji zasunout čipem do terminálu. Ověřením PIN dojde k vy-resetování čítače transakcí a je možné znovu provést 5 bezkontaktních transakcí pod 500,- Kč v řadě za sebou bez ověření PIN. U debetních platebních karet také došlo k této změně.

Změna byla požadována na úrovni Evropské Unie (tzv. PSD2 regulace) a přistoupí k ní dříve nebo později všechny banky patřící do Evropského hospodářského prostoru.

K zamítnutí transakce dojde v tuto chvíli na většině terminálů, protože tyto nejsou připraveny na finální řešení, kdy terminál transakci neodmítne, ale vyžádá si ověření PIN kódem. Podle posledních informací je vybaveno touto funkcionalitou cca 20 % terminálů na území ČR. Postupně budou přibývat další, 100 % pokrytí očekáváme v únoru příštího roku.

Děkujeme všem za názory!“

EmPe1:

„Díky za reakci.

nemyslel jsem nepoužívat kartu vůbec, ale nepoužívat ji v USA. A možná nepoužívat tam žádné EU karty. Protože v obchodě žádnou možnost někam kartu strčit a naklovat PIN prostě nemám, k dispozici je jen štěrbina na protažení karty. A v restauracích je to zpravidla ještě jinak (tady se musí všem ježit vlasy na hlavě). Obsluhující personál donese účet, dopíšu tam tip (spropitné), přiložím kartu, oni si ji odnesou někam k sobě, sami “zaplatí” a kartu mi vrátí. Tady naprosto nemyslitelné, v USA naprosto běžné. Poprvé je to hodně divný pocit, ale člověk si zvykne. Pro vlastní klid je dobré mít (na debetce) jen malou částku, podle potřeby se tam dají prostředky průběžně převádět odjinud. U kreditky s použitelným limitem mnoho desítek tisíc je to asi horší, tou bych asi v hospodě raději neplatil. :slightly_smiling_face:

Protože netuším (tuší to někdo?), jak se EU karty v USA teď budou chovat, asi upřednostním používat americkou platební kartu nebo hotovost.“

minarjo:

„Ještě jednodušší řešení je používat u Hello kreditky ne klasickou kartu, ale nálepku. U ní mám už prakticky ověřeno, že tento problém nenastává, protože ani nastat nemůže (nálepka nemá možnost kontaktní platby). Zabezpečení u nálepek je řešeno jinou formou (vynucení všech plateb jako online, tedy s datovým ověřením u banky vydavatele, zatímco klasické karty umožňují i offline bez tohoto ověření a proto to zvýšení bezpečnosti s PINem). Ale toto se týká fakt všech bank, to není specifikum Hello bank.

A co se toho příkladu USA týká: ta ochrana kontaktně skrz PIN je kvůli bezkontaktním platbám, platby přes magstrip by to ovlivnit nemělo. A nemyslím že by byla pravda, že v USA všude jen magstrip. Když byl já v Kalifornii (3 roky zpět), už tehdy hlavně ty větší známé obchody (třeba Aldi, Walmart) měly klasické terminály známé od nás, tedy s kontaktní platbou čipem a PIN, některé i bezkontaktní. U Walmart to vypadalo třeba jako v našem Tesco, tedy i s možností využít samoobslužné pokladny s placení čipem.“

map001:

„Nefunguje mi reset po kontaktní platbě s PINem. Aktuální stav je, že bezkontaktní nefungují vůbec - okamžitě při přiložení karty se napíše: platba zamítnuta. A je jedno jaký limit, pod 500 i nad. Kontaktně funguje. Kdo tohle zase vymyslel L

MirekM:

„Nálepka má ovšem horní limit denní útraty 5000 Kč původní Cetelem a 3000 Kč nová HB.

Pokud nechcete mít problémy s neakceptací KK HB, nainstalujte si APK Curva do mobilu a pořiďte si Curva kartu (zadarmo), přidejte do ní vaše karty (např. KK HB) a plaťte či vybírejte z bankomatů Curva kartou (klasická bezkontaktní MC karta). Obchodník nebude mít platební údaje vašich karet, ale Curva karty. Curva karta má dvě mušky. Platby na terminálech a výběry z bankomatů jsou inzerovány jako internetové platby, tedy musíte na podkladových kartách (např. KK HB) povolit dostatečný limit pro internetové platby, vyřešíte tímto ale denní limit KK HB, která limit pro platby na terminálech a výběry z bankomatů nemá. Druhou muškou je přidávání textu CRV … na začátek předávaného textu od obchodníka, takže některé banky text od obchodníka správně nedetekují a nevrátí vám zpět procenta z nákupu, jako např. při platbě s podkladovou KK Moneta v Benu lékárně 4 %. Nedávno osobně odzkoušeno. Tuto nectnost můžete ale vyřešit přímým přidáním vaší platební karty např. KK Moneta do G pay viz níže, který k textům od obchodníků nic nepřidává. Také nedávno osobně odzkoušeno. Abyste mohli přidat vaši platební kartu přímo do G pay, musí banka vaší platební karty G pay podporovat, což HB prozatím neumí (Curva umí).

Pokud nechcete nosit s sebou ani Curva kartu, nainstalujte si APK Google pay do mobilu a do ní přidejte Curva kartu a obchodník nebude mít ani platební údaje Curva karty. G payem můžete platit na bezkontaktních terminálech, vybírat peníze na bezkontaktních bankomatech a platit přes Google účet na Internetu u obchodníků, kteří G pay podporují.“

minarjo:

@map001

„To (ne)přijetí bezkontaktních plateb možná ani tak nesouvisí s kartou HB, jako se softwarem daného platebního terminálu, který dle různých článků na netu není pro aktuální potřeby PSD2 aktualizován až na 80% terminálů J . Nebo v daném případě jde o hardware chybu bezkontaktní antény či čipu karty, to se mi stalo v minulosti i s kartami jiných bank, že bezkontaktní funkce přestala jít.“

minarjo:

@MirekM

„I nové Hello nálepky snad mají horní limit 5000 Kč, obě mé vydané před rokem to tak mají, jedině že by to pro nově vydané snížili během posledního roku. Jinak reklamu na konkurenční Curve zde snad není třeba opakovaně dělat, přeci jen toto je fórum konkrétní banky a ne obecné finanční fórum jako třeba Finexpert, navíc o Curve už to zde psali nedávno jiní… Nehledě k tomu, že diskutovaný problém se týká karet obecně, nejen HB, takže ani Curve sdružující X jiných karet není řešení (i u ní platí, že je třeba občas provést kontaktní platbu, když si to terminál vyžádá, PSD2 nelze obejít změnou banky/karty).“

Muf:

„Jsem velký fanoušek HB a hodně jí prosazuji, ale to přece neznamená, že bych na fóru neměl psát o produktech jiných bank. Příspěvek Mirka je věcný a nabízí konkrétní řešení problému. Curve karta je skvělá, přinejmenším ji lze přidat do G Pay. Když zlepšujeme tu morálku, tak co by se rozhodně nemělo dělat, milý minarjo, je tady HB velebit, a pak ji v soukromí okrádat machinacemi s bonusy.“

minarjo:

@Muf

„Ale to je právě omyl, co píšeš, že Mirkovo doporučení nahradit Hello kartu Curve kartou to vyřeší. Náhrada jen kvůli problémům s bezkontaktním placením nijak nepomůže řešení problému, který zde zmínil @map001. PSD2 a tedy určitá omezení bezkontaktních plateb se týkají všech bank a karet, to není fakt výsadou jen HB, i u Curve je třeba toto vynucené zaplacení kontaktně řešit, když to terminál chce. O to mi šlo, že Mirkova rada nemůže PSD2 omezení obejít, ne o nějaké velebení HB J . Vždyť internet je plný informací, že bezkontaktní platbu je kvůli novince občas třeba nahradit kontaktní. Stejně tak závada antény či čipu karty znemožňující platit bezkontaktně se také stává napříč bankami. Přitom z rady výše by neznalý čtenář mohl nabýt dojmu, že to je obojí pouze specifikum HB, které lze obejít náhradou za Curve kartu, a to je omyl.“

Muf:

„Mirek reaguje na příspěvek map001, který uvádí, že mu nefunguje reset po kontaktní platbě s PINem, což už nemusí být problém terminálu. Map001 uvádí, že mu dokonce bezkontaktní platby nefungují vůbec. V takovém případě využití Curve karty může představovat (přechodné) funkční řešení. Každopádně funkční řešení je ale kombinace Curve karty a G Pay.“

minarjo:

„I to jsem zmiňoval ve své první reakci, že v tomto případě (nefunkčnost bezkontaktní funkce opakovaně a v různých obchodech) půjde o hardware závadu karty, ať už bezkontaktní antény, nebo samotného čipu, ať už vznikla mechanicky nebo elektricky. To se mi už také stalo (konkrétně u karty Poštovní spořitelny před pár měsíci) a pokud bezkontaktní funkce karty je mimo provoz u více různých obchodníků, je to na výměnu karty. Tedy nelze to brát jako obecnou závadu karet výhradně jen HB, ale vždy jen daného kusu bez ohledu na banku. O to mi zde obecně šlo - že závady tohoto typu neplatí pro všechny karty dané banky, ani pro všechny terminály všech obchodníků (obměna jejich SW snad probíhá rozumným tempem).“

map001:

„Díky za odpovědi, asi opravdu přestala fungovat bezkontaktní funkce, protože i pár dalších pokusů skončí ihned chybou, pokusím se kartu řešit s HB výměnou.“

hodikm:

„Zdravím, tohle téma mne také zajímá, protože se mi tento problém také objevuje, resp. se objevil několikrát v posledních týdnech. Většinou používám nálepku, kde se mi problém nikdy neprojevil, ale v poslední době jsem z určitého důvodu začal více používat hlavní kartu, která byla obnovena po 3 letech letos v létě, a u té se tyto problémy objevují na můj vkus trochu moc často. Protože jsem o přechodu na nový systém četl, vysvětlení jsem hledal právě v něm, nicméně dnes jsem se ptal na to u Raiffesinbank a bylo mi řečeno, že tyhle problémy v Praze u klientů měli jen zpočátku, ale nyní již ne. Já je mám stále. Karta mi občas bezkontaktní platbu vezme, občas ne. Rád bych tedy věděl, zda se vám to stále ještě u bezkontaktních plateb stále stává nebo ne?“

Terka.HB:

„Hello!

Jsme rádi, že Vás diskuze zaujala a děkujeme za příspěvek.

Jak jsme si psali v diskuzi výš, tato změna byla požadována na úrovni Evropské Unie (tzv. PSD2 regulace) a mění se chování kreditních karet při bezkontaktních platbách. Po 5-ti bezkontaktních transakcích v řadě je potřeba jedna kontaktní s PIN kódem. Vaše platební karty od jiných bank Vám mohou fungovat pořád stejně, protože některé banky ještě toto nastavení nespustily.

Pokud při provádění plateb svou Hello kreditkou máte jiný scénář, požádáme Vás o kontaktování naší Infolinky (257 080 080) nebo nám můžete napsat soukromou zprávu přes Facebook Hello bank! či využít náš kontaktní formulář přes web: Kontaktní formulář, protože budeme potřebovat znát Vaši identifikaci klienta a rádi vše prověříme!

Přejeme hezký den.“