Náš parťák Lukáš – Ajťák s duší fotografa

Hello! Dnes to bude speciální… „Ajťáci“ jsou totiž často vnímáni jako hodně „specifický druh😉. Tepláky v práci, sandále, speciální slovník… a tak jsme si řekli, že je načase vyzpovídat a představit vám našeho Hello parťáka, kolegu Lukáše, který u nás pracuje na pozici manažera týmu IT podpory, ale dříve se živil něčím úplně jiným. Navíc my „Hello Fanynky💙“ o Lukášovi víme, že má nejen smysl pro humor a umí skvěle „ajťácky“ poradit, ale má i spousty zajímavých koníčků, hmmm…

 

1. Ahoj Lukáši, souhlasíš s tím, co jsme napsali o Tobě a Tvých IT parťácích hned v úvodu?

Tak, ale to je velice ošklivý a nepravdivý stereotyp! Ale ne, samozřejmě máš pravdu. Dřív to teda asi bylo horší, ale teď jde v IT nahoru nejen kultura, ale i profesionalita. Nicméně ještě minulý rok jsem měl pravidelný pracovní videohovor se svými IT kolegy, a nejeden z nich mě nelichotivě překvapil u sebe v doupěti.

2. Při jedné návštěvě na vašem oddělení jsem zaslechla, že někteří IT kolegové se o nás baví jako o ještěrech🙂. IT slovník je vůbec kapitola sama pro sebe… můžeš nám dát pár příkladů, menší školení? 

Jak říkáš, je to kapitola sama pro sebe. Nejlepší je, že se člověk pořád v tom IT slovníku učí a učí... No a kromě ještěrů jste občas BFU, což v češtině znamená něco jako Běžný Fyzický Uživatel. Ale nejvíce zkratek se používá pro ty technické věci, např.:

BSOD: Blue screen of death – obrazovka, která se zobrazí ve Windows při kolapsu systému, česky řečeno modrá smrt.

POST: Power-on self-test – text, který se ukáže ihned po zapnutí vašeho počítače na černé obrazovce. PC sám sebe kontroluje.

POE: Power over Ethernet – přenos elektřiny (napájení) pomocí kabelu Ethernet. Slouží tak např. k napájení IP telefonů.

Věděli byste, co znamenají tyto populární IT zkratky? 

www.:

Wi-Fi:

http://:

World Wide Web

Wireless Fidelity

Hypertext Transfer Protocol

3. Máš nějaký oblíbený IT vtip o vás?

Jasně, jeden bych pro vás měl:

Manželka posílá programátora nakoupit:

„Kup deset rohlíků, a když budou mít vejce, kup jich 30.“

Programátor přijde do obchodu a povídá: „Máte vejce?"

„Ano, máme,“ odpoví prodavačka.

„Tak 30 rohlíků, prosím."

 

4. Už jsme nakousli, že jsi šéfem naší IT podpory, co to přesně znamená v praxi?

Rád objasním, v Hello bank! řídím první úroveň IT podpory. Naším úkolem je zajistit, aby našim zaměstnancům a obchodním partnerům vše fungovalo – klapalo, jak má, sedm dní v týdnu po té ajťácké stránce. Je to velmi zajímavá, zodpovědná a tvůrčí práce, občas i adrenalin🙂, kdy téměř denně přijímáme nové výzvy, ale bez toho by nás to snad ani nebavilo! Na IT máme nejen odborníky, ale především dobrou partu kluků – srdcařů a zejména díky tomu dokážeme udržet vysokou míru spokojenosti našich uživatelů.

5. Jak moc ovlivnila vaši práci na IT doba koronavirová a aktuálně současná doba post-covidu?

To období pro nás bylo, stejně jako pro ostatní, nejen velmi náročné, ale zároveň i inspirativní. Přijde mi, že to přišlo ze dne na den. Ale jak si sám často říkám, všechno zlé je k něčemu dobré. Pozitivním dopadem, a to nejen u nás v Hello bank!, byla rychlost v řešení situací, kdy právě covid-19 byl novým motorem, spouštěčem pro určité změny. Rychle se nám podařilo rozšířit a zajistit home-office pro většinu našich zaměstnanců. Flexibilně jsme reagovali na nové digitální potřeby např. na mnohem více on-line konferencí než doposud. Tato situace nám také pomohla lépe pochopit naše nedostatky, získali jsme řadu nových zkušeností důležitých pro budoucí rozvoj.   

6. Jaké jsou Tvoje zkušenosti s kybernetickými útoky? Co doporučuješ uživatelům, kteří denně používají své internetové či mobilní bankovnictví? Jak se mohou chránit před phishing útoky, na co si mají dát pozor?

Je znát, že v posledních letech kybernetických útoků přibývá. Nejenom phishing (obvykle v e-mailu), malware (např. trojský kůň), ale dnes už také „populární“ ransomware, který v minulém roce potrápil třeba benešovskou nemocnici.

Bankovní aplikace (internetové přístupy + stažené v mobilu) jsou bezvýhradně zabezpečeny na nejvyšší úrovni. Jejich uživatelé tak nemusí mít obavu, ale samozřejmě víme, že být obezřetný se vyplácí.

Nejzranitelnější jsme dnes všichni při používání e-mailové pošty a na pochybných internetových stránkách. Doba, kdy se „hackovalo“ na kavárenské wi-fi, je skoro za námi. Tahle „pomyslná válka“ už se přenesla do plně virtuálního stavu. Určitě doporučuji všem maximálně využívat dvou-faktorových ověření a biometrických přístupů všude, kde to je možné.

7. Na jaké IT trendy-novinky se můžeme těšit v budoucnu?

Naši zaměstnanci se už teď mohou těšit na další přínosné digitální vzdělávání v oboru a já doma na nové možnosti s virtuální realitou. 

8. Jak jde časově náročná profese v IT bankovnictví skloubit s fotografováním? A proč právě to?

Dříve jsem se fotografováním živil a IT měl ve volném čase jako své hobby. Teď to mám obráceně. Focení tak věnuji občas víkend, když mám chuť vytáhnout foťák anebo si dělám alespoň malou radost při procházce Prahou, když fotím mobilem.

Už to není jako dřív, ale nevadí mi to… snímky, které teď vytvořím, protože jich není tolik, pro mě mají větší váhu.

9. Co rád fotíš?

Poslední aktivní roky jsem se plně věnoval focení horské cyklistiky. S různými týmy jsem objížděl světové poháry a tvořil jim content pro jejich sponzory a sociální sítě. Dnes už fotím spíše během cestování nebo nějaké portréty. 

10. Fotografování a IT je od sebe poměrně vzdáleno. Využiješ alespoň něco z tvého minulého povolání?

Jednu ohromně důležitou věc jsem se ve focení naučil. Trpělivost. Někdy je totiž potřeba ležet bez hnutí v mokré trávě třeba hodinu nebo dvě. Být stále připraven. Čekat až přijde ten moment, pro který jsem přišel. V IT to je někdy stejně – „vyčkává“ se na tu pravou příležitost a někdy to celé může trvat rok i déle. Ke všemu je zapotřebí právě trpělivost, kterou teda naštěstí z toho focení mám. Nic se nemá uspěchat.

 

Lukáši, děkujeme za inspirativní rozhovor, ať se Ti nadále daří a přejeme krásné léto! 🙂

Máte otázky?

Pokud se budete chtít Lukáše na cokoliv zeptat, máte možnost...  

 

 

 

 

 

 

 

Zdravím, velice vaše Ajťáka s duší fotografa a chci se jen zeptat a rozvinout téma ohledně nedávného dvoudenního výpadku služeb T-Mobilu, který byl přinejmenším velice nepříjemný.

Chci se zeptat, jak to má Hello bank z hlediska databáze a interních systému, záloh zhruba zajištěné. Zda, je zde v ČR nějaké datové centrum, kde běží klíčové apliakce nebo vše je v sídle banky ve Francii. ( datové centrum v zahraničí) 

Využívá Hello bank vice datových center, kde běží databáze v reálném čase, aby v případě úplného výýpadku systému, šlo přepnout na záložní  stroj a systém bez problému fungoval.

Je z hlediska bezpečnosti, každé takové centrum v jiné lokalitě?

Jinak přeji krásný den

Dobrý den, předně díky za zajímavý dotaz a Vaše ostatní náměty pro služby Hellobank.

Datových center jako takových v současné době využíváme více. Jsou to celkem tři DC ve dvou zemích EU. Další důležité datové toky k nám pak cestují z jiných dvou zemí EU.  Všude je samozřejmě kladen důraz na geografické rozdělení, bezpečnost a zachování co největší redundantnosti.

Kritické interní systémy jsou vždy duplikovány a běží v pravidelných intervalech ze všech geograficky oddělených DC. Tím máme jistotu, že v případě výpadku dokážeme ihned zareagovat. Zároveň jsou každý rok kontrolovány všechny DR (Disaster Recovery) a BCP (Business Continuity Plan) plány.

Přeji klidný den.
Lukáš Navrátil,
IT dept., Hellobank


Nevím, jestli dotaz má cílit na IT oddělení, které má na starost jen technikálie (tohle je spíše o koncepci a službu klientům), ale přesto se zeptám.

Kdy se můžeme těšit na okamžité platby?

 

Děkujeme za Váš dotaz, vážíme si Vašeho zájmu, nicméně ke službě okamžitých plateb pro vás nemáme žádné další nové zprávy. Jakmile je budeme mít, dáme vědět.

Mějte hezký den,

Terka