Platby na internetu kreditkou od 1.1.2021

Od 1.1.2021 platí přísnější pravidla pro platby na internetu, viz: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pro-miliony-lidi-budou-nakupy-kartou-pres-internet-od-ledna-slozitejsi-129679

Patřím mezi ty, kteří cíleně nechtějí mobilní bankovnictví, kterým vyhovuje a plně postačuje IB v počítači. V článku na Seznamu Hello bank není uvedena a tak by mě zajímalo, jak tohle bude nově řešeno. Uvádět někde další heslo pro mě problém nebude.

Snad to tady nedopadne jako v UniCredit, která na takové klienty ukázala vztyčený prostředníček…

Díky za info.

 

Tak to by mne také zajímalo jak to od 1.1.2021 bude HB řešit. Myslím, že se to ale netýká pouze kreditek, ale všech karet včetně debetek.

Určitě to platí pro všechny karty. Napsal jsem "kreditka", protože nic jiného z HB nemám, nepotřebuji a vlastně ani nevím, zda debetku mají.

Připojuji se k zájemcům o informace. Vymyslí banka nějakou vychytávku, aby to odpůrce smartfonů moc nebolelo ?

Vždyť  přece příjem SMS kódů přes tlačítkový telefon je z podstaty věci bezpečnější, než přes smartfon ...

 

Také nejsem příznivcem aplikací, doufám, že bude zachována nějaká rozumná funkčnost, už proto, že zejména na platby v cizích měnách je Hello velmi vhodná.

1 Like

Hello! Od nového roku bude vyžadováno u plateb kreditní nebo debetní kartou na internetu pro obchody v rámci EU silné ověření identity prováděné transakce tzv. dvoufaktorové. My jsme se po zvážení všech pro a proti rozhodli tyto platby podporovat také pouze v naší Hello mobilní aplikaci. Jinou možnost autorizace např. v internetovém bankovnictví nabízet nebudeme.

 

 

No výborně. Takže vztyčený prostředníček… 🖕 To zvažování pro a proti by mě tedy opravdu zajímalo… tipnul bych si, že IT to jinak neumí, protože tohle není normální...

Týká se to konkrétně kterých plateb na internetu?

- plateb na internetu v ČR?

- plateb na internetu v EU?

- plateb na internetu mimo EU?

To znamená, že musím nainstalovat nebezpečnou aplikaci a musím mít připojení na internet (data nebo wifi)? Platby na internetu provádím výhradně z domova, data určitě pořizovat nemíním, budu tedy muset na okamžik platby wifi povolit? Musím riskovat, že když se někdo dostane k mému mobilu, účty mi snadno vyluxuje - protože teď bude mít vše jako na podnose, all_in_one.  Jedině, že bych aplikaci nainstaloval, dvoufázově odkýval platbu a zase ji odinstaloval.

Nebo to potvrzení bude fungovat i nějak offline? Těžko, že.

Doufám, že nějakého ynteligenta u vás nenapadne, aby internetové bankovnictví úplně zrušili, aby zrušili potvrzovací SMS do IB, aby se i tam muselo ověřovat přihlašovat jen aplikací a ne SMS.

Opravdu jste mě mimořádně naštvali 😡

 

Dalo by se to nějak upřesnit ? Co mě tedy čeká, když budu chtít zaplatit kreditkou / debetkou HB na e-shopu přes PC ?

Jinak, obecně mi připadá, že HB si ze všech možností, které ji nařizují ouřadové z Brusele, vždy vybere tu nejméně proklientskou možnost ... 😵☹

To to chce svým klientům znechutit, aby platby šly přes jinou banku ?

 

2 Likes

EmPe1: Mohl by jsi trochu upřesnit jak se dá platt na internetu bez připojení na internet?

Já myslím, že vím, jak to myslel. Prostě máš počítač na kabelu, v daném místě není wi-fi a nemáš data v mobilu. Takže dneska normálně na internetu zaplatíš, protože dostaneš SMS. Nově už ne...

Myslel jsem to tak, že sedím toma u PC s internetem a IB a na mobilu mám tu jejich aplikaci, která (v kombinaci login/heslo) nějak generuje kód (funguje i offline), třeba každou minutu, a to zadám při platbě v e-shopu. Místo došlé SMS prostě onen generovaný kód.

Tak fungovalo staré přihlašování do IB Sberbank, místo mobilní aplikace jsem ale měl harwarový token (vypadá jako flashdisk). Nebo takto funguje - nevím kolik je tu hráčů - Steam Guard.

 

Prostě se chci vyhnout datům v mobilu, protože to vidím jako vysoce rizikové. Tisíckrát mohou různí lidé tvrdit, že se dá mobil zabezpečit; proti PC je to ale bída a bída (Android, nad kterým prakticky nemáš kontrolu, určitě). Nemíním si na mobilu zprovozňovat zamykání xichtem, otisky prstů, skenem rohovky či čím; používat jej může i manželka, můži mít ruku v sádře a po rvačce zafáčovanou hlavu. V mobilu prostě NEMÁM a nechci mít nic důležitého, jen telefonní seznam, offline navigaci, možná nějaké čtení  - to když mi někdo ukrade, když to ztratím, nic se neděje.

 

Tak jsem to snad vyřešil.

Nainstaloval jsem si tu aplikaci (doma na wifi), přihlásil se, nastavil PIN, spároval s IB. Následně jsem v IB onen telefon zablokoval, na mobilu se tedy nepřihlásím. Když budu chtít něco platit v e-shopu, tak budu muset zapnout internet v mobilu, v IB telefon odblokovat (stejně jako když dnes nastavuju limit plateb, protože normálně tam mám nastaveno nula), zaplatit a zase zablokovat a nakonec vypnout internet v mobilu.

Chápu, že většina lidí tohle nechápe - pro mě je to ale zbytečná práce/otrava navíc.

 

EmPe1: Chápu tvoje důvody proč odmítáš ověřování internetových plateb mobilní aplikaci a souhlasím s ními. Řešitelné to je i když to řešení se nám nelíbí. Mnohem větší problém ale vidím v tom, že ne každý má tzv. chytrý telefon s internetem do kterého by si tu aplikaci mohl nainstalovat. To takovým klientům od 1.1.2021 znemožní platit na internetu? To snad v HB nemyslí vážně.

Většina lidí užívá v současnosti chytrý mobilní telefon. Vyplývá to z dat výrobců i mobilních operátorů. Prodej "hloupých" telefonů představuje pouze zhruba 20% všech telefonů. Největší podíl na trhu mají pro zajímavost celosvětově Huawei a Samsung (každý 20%), třetí je Apple (11%). V Evropě dominuje Samsung (33%) a v Severní Americe Apple (47%). U "hloupých" telefonů nejvíce telefonů prodává iTel (29%), na druhém místě HMD (Nokia, 16%). Údaje jsou z 2. čtvrtletí 2020. Mezi uživateli "hloupých" telefonů převažují starší lidé. Seniorní populace přitom výrazně méně využívá internetové a mobilní bankovnictví. Z nedávno zveřejněného výzkumu pro KB, který provedla agentura IPSOS, vyplynulo, že zabezpečenému přihlašování do internetového a mobilního bankovnictví věří 94% Čechů, přičemž u 60% je důvěra bezvýhradná. Klienti bankám důvěřují a nemají potřebu řešit bezpečnost konkrétní zvolené technologie. Můžeme pochybovat, nakolik je tato důvěra racionální a opodstatněná, ale z hlediska bank je využití aplikací na chytrých telefonech pro ověření efektivní a současně se banky vůbec nemusí obávat, že by klienti tuto technologii ve větší míře odmítali. Opět tedy vyvstává téma, nakolik by banka měla zohlednit potřebu velmi malé skupiny klientů se specifickými postoji vzhledem k celé klientské bázi, fakticky jestli má pro ni smysl řešit jednotlivce.

Nebyl bych si tak jist, že skupina klientů odmítající / nevlastnící smartfony je "velmi malá". Ano, je určitě v menšině, ale to neznamená, že v bezvýznamné menšině. Zajímalo by mne, na jakém vzorku IPSOS svůj výzkum provedl...

 

2 Likes

A ještě doplním: ne všichni uživatelé smartfonů na nich chtějí provozovat banking.

 

1 Like

Výzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 1100 lidí. IPSOS představuje renomovanou agenturu, kde bych neměl obavy z významnějších metodologických nedostatků.

Důležitější je ale z mého hlediska spíše otázka, do jaké míry by měly banky reflektovat potřeby menších skupin a jednotlivých klientů. V tomto směru mám jiná očekávání od velkých bank, které předstírají, že dokáží uspokojit jakoukoliv potřebu klienta, a nízkonákladových bank. Podobně mám jiná očekávání vůči řetězci Globus a Penny, jiná vůči letecké společnosti Lufthansa a Ryanair. HB opakovaně prokázala, že cílí na svého "většinového" klienta a marginální skupiny ji nezajímají. Bylo by hezké, kdyby nabídla alternativní způsob ověření, ale nepřekvapuje mě, když se to nestane. Z hlediska HB to má svoji logiku.

1 Like

Otázka je, koho považuje HB za svého většinového (nebo preferovaného a nejvýdělečnějšího) klienta. Taky to může být někdo zadlužený až po uši, kdo ani nemá peníze na chytrý telefon, internetové ani mobilní bankovnictví téměř nepoužívá, vybere každý měsíc maximální povolenou částku na kreditce z bankomatu nebo má sjednané různé půjčky a pak to splácí papírovou složenkou na poště.

A když už jsme u těch chytrých telefonů, tak doufám, že HB navrhne svoji aplikaci tak, aby šla používat i na přístrojích se staršími verzemi operačních systémů (jak pro Android, tak pro iPhone), aby si člověk nemusel kupovat každých několik let nový mobil.

Ale HB přece ten "alternativní" způsob nemusí vymýšlet, vždyť ho má a funguje (ověřovací SMS). Nic je přece nenutí tohle od 1.1.2021 rušit, pořád tam ten dvoufaktor je (údaje o kartě, ověřovací SMS).

Třeba chtějí ušetřit na mobilních odmítačích, kteří budou tedy v e-shopech nakupovat jinou kartou, to 1% :-)

Spíše si ale myslím, že si s tím neporadí (či se s tím nechce zabývat) ten jejich ajťák.

A pořád nevím, zda to mobilní ověřování bude platit i pro nákupy v USA, Číně a Velké Británii, tedy mimo EU.

1 Like