Rozhodnutí ústavního soudu ve věci zneužité karty zadržené bankomatem

Dnes vyšel na Novinkách https://www.novinky.cz/krimi/clanek/muzi-spolkl-bankomat-v-turecku-kartu-a-prisel-o-penize-zastal-se-ho-ustavni-soud-40314760 článek ohledně nálezu ústavního soudu https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2020/I._US_1833_18_an.pdf.

I pro mne je tento nález velmi překvapivý - klient nenahlásil bance, že přišel o kartu (zadržel mu ji bankomat) a nakonec to vypadá, že zneužití karty bude muset hradit banka (i když byl použit PIN).

Každopádně se ukazuje, že je výhoda mít účet u banky spadající pod dohled ČNB, finančního arbitra (sám jsem vyhrál 3 spory s různými bankami v ČR) a jejichž jednání je možné napadnout u českých soudů. Být to nějaký zahraniční fintech (Revolut, Curve, Transferwise,…) tak má klient Smolíka Pacholíka.

1 Like

A co když si ty peníze vybral sám a banka mu ještě přidá prémii.Neuděl vše pro to,aby ochránil kartu.V každém případě měl provést zablokování.

Souhlasím. Rozhodnutí soudu bylo ale jiné - a to je přesně ten důvod, proč jsem na to upozornil. Klient měl štěstí, že si vybral banku, která spadá pod působnost českých soudů, kdyby se mu totéž stalo s nějakým zahraničním fintechem (Revolut, Curve, Transferwise), tak s tím neudělá nic.

 

Na jeho obhajobu je ale potřeba říct, že případ se stal před 8 lety, kdy povědomost o "libanonské smyčce" a jiných útocích na bankomaty byla výrazně menší, než dnes a mám pocit, že tehdy nebylo možné  u ČS jen tak přes Internet zablokovat kartu nebo nastavit nulový limit, takže zbývalo jen předražené volání na přetížené infolinky a při představě výdaje několika set korun za (podle jeho názoru) zbytečný telefonní hovor se rozhodl, že "to nechá na doma".

Další příklad toho, že karty u fintechů mají svá rizika

 

Zakladateli Socialbakers vybílili Revolut. Docela jsem zvědav na průběh "reklamačního řízení". Má docela výhodu, že je něco jako 'mezinarodni social media influencer', takže může očekávat nadstandardní zacházení. No nechtěl bych to řešit anglicky po chatu s předpřipravenými odpověďmi operátorů. Být to čeká karta, dám to na finančního arbitra a do 14 dnů mám peníze zpět, tady jsem ale zvědav.
https://twitter.com/janrezab/status/1234495394350075904