Snížení odměn na kreditních kartách od 1. 1. 2020

31. 10. 2019
maminka1 vytvořila téma:

Řada z Vás dostala včera od banky informační e-mail, ve kterém si má vybrat formu asistenčních služeb domov/auto, které nám bude banka v příštím roce poskytovat. K této zprávě byla nenápadně přidána další informace - od 1. 1. 2020 se dost razantně mění odměny za používání kreditních karet:

  • za veškeré platby kreditní kartou (výjimka je různé dobíjení předplacenek apod., ale to nesouvisí s tímto tématem, nebudu to tu tedy rozebírat) zpět 1 %, maximálně však 150,- Kč (dosud platí maximum 500,- Kč)
  • neúčtování poplatku za výběr z bankomatu nad 1000,- Kč jednou za měsíc (dosud platí neomezený počet výběrů)

Z logiky věci vyplývá, že stejně budou omezeny odměny i na cobrandových kartách. Na nich jsou speciální bonusy navíc a v této souvislosti bych poprosila banku, aby nám je potvrdila. Vím, že jednání s cobrandovými partnery pravděpodobně ještě probíhají - změny se projeví vždycky až od nového roku, nicméně banka by mohla pustit nějakou informaci, jak nejdříve jí to smlouvy s partnery dovolí. Jde mi zejména o to, zda budou vůbec nějaké speciální bonusy navíc u Alza KK, Datart KK (momentálně u obou není nic) a jestli a v jaké výši zůstane bonus u Mototechna (AAA) KK.

Zároveň bych měla pro banku návrh: pokud jste už ty bonusy takhle snížili, nestálo by za to projevit vstřícný krok ke svým klientům a neúčtovat nám poplatek za vedení úvěrového účtu ke KK v případě, že je celý zůstatek splacen v bezúročném období? (Přece jenom zaplatit poplatek 50 korun a získat bonus maximálně 150 korun už pro moc lidí lukrativní není).Tím teď nemyslím neúčtování poplatku v případě, že je v okamžiku tvorby vyúčtování na kartě nezáporný zůstatek - toto platí i nyní, ale člověk si musí hlídat termíny a částky splácení kreditky před koncem měsíce a pokud chce kartu používat i na konci měsíce, musí mít “přebito”. Já mám na mysli situaci, kdy by člověk v pohodě zaplatil celý dluh na kreditce až příští měsíc na základě částky z vyúčtování. Někdo může namítnout, že banka na těch, co splácejí vše včas, moc nevydělává. V porovnání s těmi, co splácejí jen minimální splátku a platí úroky, na nich jistě banka vydělá méně. Ale stále vydělá na poplatcích za provedené platby kartou od obchodníků, takže pro banku to rozhodně není charitativní činnost.

Témata maminky1 jsou pro nás vždy zajímavá a k zamyšlení, děkujeme Vám za ně.

****Jaké jsou vaše nejčastější názory na tohle téma maminky1?

Jaká další doporučení jste nám napsali?

Muf:

„Snižování bonusů, případně výše odpočtu teď dělají téměř všechny banky. Ke snížení došlo u RB, mBank, procento snížila MMB atd. Je otázkou, zda je k tomu vede snaha ušetřit, nebo je to částečně reakce na zneužívání bonusů. A jestli opravdu nedojde k významnějšímu poklesu zájmu o kreditní karty, když by zůstaly bez zajímavých benefitů, což se týká hodně také cobrandových karet.

Pokud jde o poplatky, mně by se líbilo vedení KK zdarma při splnění určitého měsíčního obratu.“

MirekM:

„Mufe ano, ale ne tak razantně jako HB.

Vzor KK vedené zdarma pro Mufa při měsíčním obratu 3000 Kč, 1 % vratka z internetových transakcí a zahraničních plateb do výše 350 Kč/měsíčně - Česka spořitelna.“

maminka1:

„Vedení zdarma při splnění určitého měsíčního obratu je také dobrý návrh, řada bank to tak má. Jen se obávám, jak dlouho by to trvalo naprogramovat a zavést do praxe, když teď mají už několik let “napilno” se zprovozněním NFC plateb a nověji i s implementací identifikace pomocí otisků prstů a Face ID. A to ani nemluvím o zavedení okamžitých plateb nebo aspoň o zrychlení připisování splátek na kreditky (ve sjednocení dvou oddělených systémů kreditek a běžných/spořicích účtů v dohledné době jsem už tak nějak přestala doufat - banka to nejspíš nevidí jako prioritu).“

Muf:

„Hlavně nenápadně…

Je to pravda, raději nezahlcovat výpočetní středisko, ať jsou nejprve vyřízeny ty čekající úkoly. :slight_smile:

Mirku, KK od ČS je dobrý tip! Kdo by to čekal, že ČS bude jednou konkurenceschopná. Ale před časem jsem tam hlasitě bouchnul dveřmi (tedy spěšně odešel, dveře už moje pobočka žádné nemá), a nechtěl bych se tam vracet.“

maminka1 :

„Jako reakci na zneužívání bonusů bych pochopila omezení typu plateb, za které které je možné bonusy získat (tj. dobíjení předplacenek, platby na poště a sázkových kancelářích, účelové vratky apod.) - tohle už HB zavedla dříve, případně to nikdy neumožňovala (hazard). Omezení celkového možného objemu vyplacených bonusů už spíš vypadá na snahu ušetřit. Banka asi nepředpokládala, že se najde nikoliv nevýznamná skupina klientů, kteří zvládnou vyčerpat bonusy v maximální míře každý měsíc (řečeno slovy klasika - otevřeli si hospodu a pak se divili, že jim tam chodí lidi). A omezení počtu bezplatných výběrů z bankomatů na 1 měsíčně už vůbec nevidím jako reakci na zneužívání bonusů. Banka to sice kompenzuje tím, že z vlastních bankomatů jsou výběry zdarma bez omezení, ale pokud mám aktuální informace, banka má zatím pouze 6 bankomatů, z toho 3 v Praze. Měla s tím omezením počtu výběrů zdarma počkat až do doby, kdy těch bankomatů bude víc.“

„Nebo mě napadl ještě jeden výklad - pro IT oddělení banky je příliš problematické (myslím tím z časových a kapacitních důvodů, ne že by byli nekompetentní) naprogramovat skupiny plateb a typy pohybů na účtu, které mají být z vyplácení bonusů vyloučeny z důvodů zneužívání bonusového systému. Proto raději sníží maximální objem bonusů, to je na naprogramování snadné - pouze se změní hodnota horního limitu. Jinými slovy - banka ví o zneužívání bonusů, ale neumí mu jednoduše a rychle zabránit, tak aspoň sníží horní limit a tím i celkový objem částky, která může být zneužita.“

Muf:

„Myslím, že hlavní důvod je snaha ušetřit. Prostě si spočítali, že jim stávající klienti zůstanou, i když bonusy sníží. Zajímavé by bylo, jaká je průměrná výše úvěrového rámce na KK u klientů HB. Samozřejmě se to nedozvíme, ale určitě je to méně než 50 tis. Možná ani 30 to nebude…“

bohdy:

„Ja mam pocit, ze snahou je odehnat klienty. Za mne diky, tohle byl posledni hrebik.

  • Snizeni bonusu
  • Apple Pay HB nic nerika
  • Temer nepouzitelna mobilni aplikace
  • Neschopnost propojit systemy - banka a uvery - “dlouhotrvajici” splatky
  • I po letech detske bolistky jako caste chyby v IB (semtam zmizi KK, semtam se spatne pocitaji zustatky)

Takze opravdu diky, prevadim sve penize jinam, tady koncim.“

cz01:

„Snížení bonusů je nemilé, kdyby ale banka přidala, jako součást kreditní karty pojištění, které klientům zasílá (domácnost, auto), tak by se jednalo o velmi dobrý krok a snížení bonusů bych chápal.“

Muf:

„Pojištění by bylo dobrý benefit. Dovedu si představit i zavedení úplně jiného způsobu výpočtu bonusu, např. fixní částku za transakci, dopočítávání částky, aby změna nevypadala tak radikálně. Došlo ke snížení bonusu o 70 % bez toho, aby to bylo nějak sofistikovaněji marketingově uchopeno ve stylu sice snižujeme bonus, ale místo něho bude něco jiného…

HB má zajímavé produkty a dělá dobré akce (např. soutěže, pojištění zdarma), ale tyto produkty a akce vzájemně vůbec nepropojuje - jako kdyby různé týmy připravovaly nezávisle na sobě oddělené projekty. Kde je nějaká zastřešující nosná idea? Proč mít současně BÚ, KK a úvěr? V čem je HB lepší než jiné banky? Proč má klient vůbec chtít být klientem HB?

Redukce bonusů pokračuje napříč bankami. Nejnověji Moneta od 15. 1. 2020 snižuje odměnu na KK v jedné vybrané kategorii obchodníka z 3% na 1% …“

maminka1:

„No jo, lidem, kteří využívali kreditky nikoliv k nákupům na dluh, protože jim chybí peníze, ale k čerpání bonusů, pomalu končí zlaté časy. Částečně je to tím, že někteří bonusový systém bank využívali až na doraz (z morálního hlediska často až na hranici zneužívání a rozhodně za hranici toho, s čím banky při zavádění bonusů počítaly), částečně je to tím, že se řada lidí naučila kreditky správně používat tak, aby bance musela platit na úrocích co nejméně a ještě k tomu mohla čerpat bonusy. Umět správně používat kreditku nebylo ještě před pár lety vůbec samozřejmostí, spousta lidí si vůbec neuvědomovala rozdíl mezi kreditní a debetní kartou, a tak se nechala bankami ždímat na úrocích. Dnes existuje řada internetových stránek a fór, kde si každý může najít rady, jak s kreditkou pracovat a jak maximalizovat užitky z bonusového systému bank. A poslední důvod snižování bonusů vidím i v klasickém lavinovém efektu - začala s tím jedna banka, a když jí to prošlo, další se přidaly, protože proč by přece nabízely víc než konkurence (pokud by to nebyl záměr za účelem přetažení klientů). Nedá se to zdaleka nazvat skrytým kartelem, jako třeba v případě našich mobilních operátorů, ale rozhodně to vykazuje určité podobné znaky (i když někdo může tvrdit, že je to stále ještě v mezích normálního konkurenčního boje v tržním prostředí).

Škoda, že banky aspoň nekompenzují tohle snížení bonusů třeba zvýšením úrokové míry u spořicích účtů, protože inflace nám přece jenom poslední dobou trochu roste.“

Muf:

„Mně to připadá, jestli skutečně neexistuje nějaká mezibankovní dohoda o těch bonusech. Zajímavé je např. téměř jednotné omezení kategorií obchodníků, zejména vyloučení finančních institucí. že to banky dělají prakticky ve stejné době.Pokud jde o využívání bonusů, doslova mě šokovalo vyjádření jednoho diskutujícího na fóru Finexpert, že přes dobírky protáčí 100 tis. měsíčně. To jsem si nemyslel, že to lze provozovat až v takových částkách. Teď zase všichni utíkají do ČS, tak jak tam asi dlouho vratka vydrží. ** :slightly_smiling_face:

Zvýšení úroků na SÚ nebo jiná kompenzace by vůbec nebyla špatná.“

maminka1:

„Nojo, dobírkáři nechávají vydělávat i poště na poplatcích, takže ta jim to nijak neomezuje. Jinak protočených 100 tisíc není nijak mnoho, slyšela jsem i o větších částkách - 100 tis. jsou třeba 2 kreditky od HB, každá s 50 tis. limitem, u každé využitý max. bonus 500 Kč (od Nového roku už to bude jen max. 150 Kč na každé). Ti největší experti mají nejrůznějších kreditek desítky u různých bank (včetně kreditek vedených na ostatní členy domácnosti, se kterými také “disponují”), různě to mezi nimi přesouvají, protáčejí, dělají fiktivní nákupy s následnými vratkami apod. a měsíčně si takto vydělají i víc, než u nás bere třeba průměrný důchodce. Musí mít ovšem k dispozici základní kapitál na protáčení, aby jim vydělával, a znalosti systému, aby dokázali ty bonusy využít. O level výš jsou ti se základním kapitálem ve výši několik milionů, ti už to “protáčejí” jinde a jinak, ale v podstatě se živí stejným způsobem. A pak tu máme miliardové kapitály…. a to už nepatří na toto fórum.“ :wink: