Kdy použít jakou platební kartu


Jsem klientem u více bank a v peněžence nosím 2-3 platební karty.
1) Moneta money bank - kartu nenosím, ale účet mám kvůli úrokům.
2) Equa bank - výběry ze všech bankomatů, kartu nosím, ale platím s ní málo, zabezpečení plateb není moc dobrý, proto na účtě nechávám jen menší částku (rezerva) i díky tomu s ní méně platím.
3) Creditas - kartu nenosím, banku mám kvůli přívětivosti ke kryptoměnám.
4) Air bank - kartu nosím, platím s ní, abych měl hlavně na spořícím účtu dobré úročení, oblíbená: lze vypnout bezkontaktní platby. A jsou bankomaty pro vklad.
5) Hello bank - velmi dobrý běžný účet bez podmínek, ideální účet kde si nechat ležet peníze pro trvalé platby, kartu nemám, protože jsem chtěl účet ze kterého nechtěně nezaplatím a mám jistotu že peníze pro trvalé platby nebudou chybět.

Ve všech bankách mi chybí levné SEPA platby (při součtu poplatku příchozí + odchozí), u mě je to cca 1:1.

Odpovědi: 26

Když jsme na stránkách Hello bank, měli bychom říct, že příchozí SEPA platby jsou v Hello bank úplně zdarma, což je příjemné. Pro někoho to může být zajímavé. Odchozí SEPA platby stojí 80,- Kč, ale zase jiné transakce nestojí nic, banka z něčeho musí žít.
Z dalších bank: Fio příchozí/odchozí 20,- Kč nebo Air bank 25,- Kč. To mi připadá ještě vcelku přijatelné.

Ke kartám: Samozřejmě bychom měli používat především karty Hello bank. Jsou neembosované, a proto bezpečné a moderní... 😃
Že jsou tady neembosované, to mi uniklo.:8
Úroveň
Odznak +4
Děkujeme za sdílení Vaší zkušenosti s námi na komunitě a založení zajímavého tématu. :)

Příchozí SEPA platbu nabízíme klientům zdarma, jak správně napsal v diskuzi výš Muf. S poplatkem za odchozí transakci do zahraničí se pohybujeme na nižší hranici, ve srovnání s ostatními malými digitálními bankami u nás. V současné době nabízíme k běžnému účtu debetní kartu MasterCard Unembossed s unikátním vertikálním designem, u kterého embos není možný. Aktuálně vydáváme v limitovaném množství naší zlatou (embosovanou) kreditní kartu, ta je v této chvíli vydávána pouze zájemcům z naší komunity. V budoucnu ji chceme též zařadit do standardní nabídky. Více jsme se o tomto tématu na fóru bavili zde:
https://spolu.hellobank.cz/nejcastejsi-dotazy-16/embosovane-platebni-karty-9234/index1.html

Také jste klienty více bank?
Kdy a jakou platební kartu používáte?
Úroveň
Odznak +2
Používám karty více bank, nejvíce plateb realizuji kreditními kartami.
Za nejvíce pozitivní vlastnosti KK pokládám (v tomto pořadí):
- dobré zahraniční kurzy, pokud možno kurzy karetních asociací
- nějaké procento vratky a/nebo bez poplatku za užívání
- možnost bezplatného plného inkasa v bezúročném období (bohužel
vlastnost dnes již vzácná ...)

Debetní karty používám na platby především kvůli vyššímu úročení vkladů (AirBank, Equa), jinak vyjimečně.
Vybírám velmi zřídka, k tomuto účelu mám vždy u sebe DK Equa, která umožňuje bezplatný výběr z libovol.bankomatu doma.

Většina karet je embosovaných (dáno nabídkou bank, v ČR je to jedno).
Vždy mám u sebe 2-3 karty, kvůli možnému poškození a neporozumění si s terminálem (párkrát jsem zažil). V zahraničí je dobré mít i kartu druhé asociace.
V zahraničí se mi v minulosti hodilo, když banka nevyžaduje SMS potvrzení pro přesun mezi vlastními účty (potřeboval jsem vybrat, většina peněz na SÚ a momentálně nepoužitelný mobil).

doplněno:
Je dobré, když banka umožňuje volbu / změnu přihlašovacího jména, některé číselné kódy od bank jsou opravdu nezapamatovatelné ....( na štěstí kód od Hello bank se pamatuje dobře 🙂 ).
Škoda, že se u nás platební karty nepoužívají více. V některých zemích hotovost pomalu neznají. Přitom s bezkontaktní kartou je placení tak snadné a rychlé. A jednodušeji udrží člověk přehled o financích.

Myslím, že pro placení u obchodníků je lepší používat kreditní karty. Jsou často spojené s výhodami (vrací určité procento z transakce, zahrnují pojištění), jsou oddělené od vlastních prostředků klienta narozdíl od debetních (jde v podstatě o peníze banky) a v případě Hello bank poskytují výhodnější zahraniční kurzy (rozdíl proti debetní je 2%). Někteří obchodníci dokonce přímo vyžadují kreditní kartu, protože při jejím poskytnutí banka ověřuje bonitu, a tak je jisté, že její držitel má pravidelný příjem a není příliš zadlužen.

Je dobře mít více platebních karet, minimálně od dvou bank a jednu od každé asociace. Výpadky bývají zřídka, ale bývají.

Připojím ještě otázku pro banku: Umožňuje Hello bank konverzi partnerské kreditky (třeba Alza) na klasickou nepartnerskou (bílou)?
Úroveň
Odznak +4
Škoda, že se u nás platební karty nepoužívají více. V některých zemích hotovost pomalu neznají. Přitom s bezkontaktní kartou je placení tak snadné a rychlé. A jednodušeji udrží člověk přehled o financích.

Myslím, že pro placení u obchodníků je lepší používat kreditní karty. Jsou často spojené s výhodami (vrací určité procento z transakce, zahrnují pojištění), jsou oddělené od vlastních prostředků klienta narozdíl od debetních (jde v podstatě o peníze banky) a v případě Hello bank poskytují výhodnější zahraniční kurzy (rozdíl proti debetní je 2%). Někteří obchodníci dokonce přímo vyžadují kreditní kartu, protože při jejím poskytnutí banka ověřuje bonitu, a tak je jisté, že její držitel má pravidelný příjem a není příliš zadlužen.

Je dobře mít více platebních karet, minimálně od dvou bank a jednu od každé asociace. Výpadky bývají zřídka, ale bývají.

Připojím ještě otázku pro banku: Umožňuje Hello bank konverzi partnerské kreditky (třeba Alza) na klasickou nepartnerskou (bílou)?
Děkujeme za vaši reakci a dotaz, u kreditních karet vydávaných ve spolupráci s našimi obchodními partnery (např. ALZA, EURONICS aj.)
konverze neumožňujeme. Mj. klienti by tak přišli o výhody, které jsou spojené s těmito kreditními kartami.
Úroveň
Odznak +2
V tomto se mi líbila Citibank. Jednou schválila úvěrový rámec ve výši X Kč a mohli jste si s ním dělat, co jste chtěli - rozdělit, sloučit na různé karty....
Úroveň
Odznak +2
Citibank byla a u nás asi zůstane nedostižitelná. Bylo vidět, že přišla z úplně jiného prostředí ...
Úroveň
Odznak +2
Bylo to vidět i na jednání na pobočce i na nabídce produktů. Jen IB měli dost nepřehledné a nepraktické, zejména co se týkalo převodů mezi vlastními účty. Ale nic zásadního špatného tam nebylo.
Citibank byla skvělá. Poskytovala skutečně, co člověk chtěl a využil. Neexistovalo, že něco nejde. Nerozhodovala za klienty, co je pro ně dobré. Karty fungovaly všude. Nebylo potřeba vést jich pro jistotu deset. Když mi selhala v Africe karta UniCredit (tehdy HVB), Citibank mě zachránila. Moc mě mrzí, že v ČR skončila.
Úroveň
Odznak +1
Citibank byla a u nás asi zůstane nedostižitelná. Bylo vidět, že přišla z úplně jiného prostředí ...
Ano, přišla z rozvinutého kapitalizmu do raného kapitalizmu, v kterém je odvozen výraz tržní hospodářství od otrhání zákazníka. 🙂
Úroveň
Odznak +1
Citibank byla skvělá. Poskytovala skutečně, co člověk chtěl a využil. Neexistovalo, že něco nejde. Nerozhodovala za klienty, co je pro ně dobré. Karty fungovaly všude. Nebylo potřeba vést jich pro jistotu deset. Když mi selhala v Africe karta UniCredit (tehdy HVB), Citibank mě zachránila. Moc mě mrzí, že v ČR skončila.
Citi byla dobrá, dokud nebylo potřeba něco řešit. Dalich by mohl vyprávět, jak na ně musel poslat i finančního arbitra.
Ale je fakt, že co se kreditek týče, tak neměli konkurenci, různé přelévání, spojování a rozdělování kreditního rámce - to u nás nikdo jiný neuměl a dosud neumí. Mnohokrát jsem to využil.

Co se Hello bank musí nechat, tak jsou kurzy na jejích kreditních kartách, až na jednu výjimku (Tankovací karta ČP, která se už nevydává) nikdo nemá lepší, je to tak blízko středu, jak jen lze, i když v případech větších turbulencí se někdy stane, že trochu "ustřelí". Škoda toho 2 % konverzního poplatku na debetkách, byla by to alternativa pro ty, kdo kreditní kartu nedostanou. Takhle vychází z debetek nejlépe Creditas (navíc klienti si mohou na pobočkách nakoupit valuty za devizové kurzy).

Příchozí SEPA transakce zdarma jsou fajn, ale kazí to poplatek za odchozí, to už je lepší FIO s poplatkem 20 Kč za oba směry.
Použití více než dvou karet považuji za zbytečný luxus. Jako kreditku využívám už asi druhý rok Cetelem, která asi jako poslední rušila 2 % odměny. Předtím to byla RB karta od Mall, předtím kreditku od GE a ještě předtím vždy od UCB (HVB). Jako první kreditku jsem měl blahé paměti Maxim kartu, kolem roku 1999, od Bank Austria Creditanstalt, což byla úplně první kreditka na českém trhu, ale kromě bezúročného období tam žádná výhoda nebyla. Zásadně dodržuji splátku celého dluhu, abych neplatil úroky, ale asi 5x jsem za ty léta zapomněl, tak jsem bankám něco nechal vydělat. Jako debetní kartu používám UCB a pouze na výběry, žádné platby. Výběry jsou nyní zdarma všude včetně zahraničí, ale byly doby, kdy jsem hledal bankomaty ze skupiny, kde byly výběry zdarma, jinak ne. Je to v podstatě pořád pokračovatelka první karty, kterou jsem telefonicky! založil v autobuse cestou na dovolenou tuším v roce 1998, resp. založil jsem účet s kartou. Banka se jmenovala Bank Austria a neměla pobočky, byla to regulérní telefonní banka. Předtím jsem měl 4 roky kartu od IPB, ale to byla tragická banka.
Úroveň
Odznak +1
Mít více platebních karet rozhodně za luxus nepovažuji, už proto, že v naprosté většině případů to nepřináší žádná rizika. Do zahraničí považuji za opravdové minimum mít karty dvou různých asociací od dvou různých bank, ideálně vždy pár kreditek a pár debetek a alespoň něco z toho embosované.
Snad všechno, co se může stát, se mi už stalo. V Itálii nám v autopůjčovně nepůjčili auto bez embosované kreditky (embosované debetky nebo neembosované kreditky od (tehdy) Cetelem nebrali), před odjezdem na dovolenou mi (dnes už neexistující Axa) zrušila kartu s odůvodněním, že došlo k hromadnému úniku dat a že posílá jinou, před pár lety ze dne na den (tehdy GE, dnes Moneta) zablokovala Moneta všechny výběry z platebních karet ve vybraných zemích v zahraničí, stalo se mi i že mi bankomat sežral kartu nebo že jsem si kartu zablokoval zadáním špatného PINu, nebo se mi také stalo, že jsem na kartě neměl dost peněz, protože jsem špatně zadal před odjezdem bankovní převod. Takže naopak já za zbytečné riziko považuji vyrazit do zahraničí pouze s jednou nebo dvěma kartami.
Více platebních karet je z výše uvedených důvodů potřeba pro cestovatele, ale ani zkušenost v ČR v obchodě s vyloženým nákupem na pásu u pokladny a nefunkční kartou není příjemná.
Při kombinaci HB a UCB bych viděl úskalí v tom, že se v obou případech jedná o karty Mastercard. Další potenciální komplikace u obou bank je omezená pracovní doba call centra - pouze přes den, přičemž u obou bank (v případě UCB pravděpodobněji) může trvat déle, než dojde ke spojení s operátorem. Jestliže dojde k problému s kartou HB po 20. hodině, můžete se dovolat pomoci až druhý den ráno v 8, respektive o víkendu až v 9 hodin. Samozřejmě nemám na mysli zablokování karty, které funguje u všech bank v režimu 24/7.
K selhání technické infrastruktury bank nedochází každý den, ale stává se to. Konkrétně UCB se zapsala do historie bankovnictví neobvykle rozsáhlými a dlouhými výpadky minulý rok na podzim při přechodu na nový bankovní systém.
Úroveň
Odznak +2
I já si myslím, že je vhodné mít u sebe více karet, v zahraničí od více asociací. Problém může nastat i u nás - osobně jsem zažil hlášení ve velkém obchodním centru o poruše bankovních systémů ČS a lidé hromadně opouštěli své vozíky s nákupy, protože kartou ČS nešlo zaplatit a jinou nebo hotovost neměli ... V zahraničí si terminál nerozuměl s mou kartou - vytáhl jsem jinou a vše bylo OK. S tou první jsem bez problému zaplatil o kousek dál v jiném obchodu ... Mívám obvykle u sebe aspoň 3 karty i doma, ve vzdálenější cizině i více.
Já Vám to neberu. Někdo se připravuje i na zásah nukleární zbraní a má doma vykopaný kryt. Každému co jeho jest.
Mluvíte o naprosto výjimečných situacích, kvůli kterým se podle mého názoru nemá smysl jistit a ztrácet čas pro vyřizování tří rezervních karet. Taky má smysl se chovat trochu environmentálně a taky chápat, že pro banku klient, který nějakou rezervní kartou možná zaplatí jednou za dva roky, je prodělečný.
Troufám si tvrdit, že tak jako já, to má většina lidí, a tak jako vy, spíše fandové do bankovních služeb.
A ještě jednu věc. Podle mého názoru má smysl se chránit před rizikem zneužití debetní karty k účtu a to tak, že tu kartu nepoužívám pro platby. Pouze pro výběry. Zadávání pinu na terminálech ke kartě jako je kanálu, kde můžou být statisíce, případně nějaký velký kontokorent, je důvod proč používat kreditku. Je totiž velký rozdíl, jestli někdo vybere do mrtě Váš účet nebo účet banky.
Úroveň
Odznak +2
Já Vám to neberu. Někdo se připravuje i na zásah nukleární zbraní a má doma vykopaný kryt. Každému co jeho jest.
Mluvíte o naprosto výjimečných situacích, kvůli kterým se podle mého názoru nemá smysl jistit a ztrácet čas pro vyřizování tří rezervních karet.
Taky má smysl se chovat trochu environmentálně a taky chápat, že pro banku klient, který nějakou rezervní kartou možná zaplatí jednou za dva roky, je prodělečný.
Troufám si tvrdit, že tak jako já, to má většina lidí, a tak jako vy, spíše fandové do bankovních služeb.

A ještě jednu věc. Podle mého názoru má smysl se chránit před rizikem zneužití debetní karty k účtu a to tak, že tu kartu nepoužívám pro platby. Pouze pro výběry. Zadávání pinu na terminálech ke kartě jako je kanálu, kde můžou být statisíce, případně nějaký velký kontokorent, je důvod proč používat kreditku. Je totiž velký rozdíl, jestli někdo vybere do mrtě Váš účet nebo účet banky.


Používat debetní kartu pouze pro výběry ? Výběry jsou snad bezpečnější než placení u terminálu obchodníka ?
A když mě někdo okrade, snáze zablokuji svou kartu než svou ukradenou hotovost ... :)
Nehledě na to, že na placení převážně používám kreditní karty (tedy pokud to jde a já nejsem někde na venkově nebo mimo civilizaci). A bankomaty jsou všude ? Kromě toho zrovna nemiluji mít u sebe paklík bankovek, o které mohu přijít snáze, než o plastikovou kartičku...
Možná moc necestujete po světě, jinak byste asi na tyto problémy získal jiný pohled.

A používání debetní karty pouze k výběrům je pro banku výdělečné ? Obávám se, že je tomu spíše naopak - pokud tedy nevyužíváte k výběrům zejména cizí bankomaty s placeným výběrem ...
Zastávám názor, že je žádoucí mít osobní finance co nejjednodušší, takže rozumím rozhodnutí mít pouze jeden účet a po jedné debetní a kreditní kartě.
Na druhé straně jsem přesvědčen, že je velmi obtížné vystačit si s jednou bankou. Můžeme si to ilustrovat na té UCB - má výběry celosvětově zdarma, umožňuje při splnění podmínek vedení účtu zdarma, ale nenabízí třeba dobré spořící produkty. I lidé s nižšími příjmy se často snaží spořit, a možná právě oni ocení nabídku konkurenčních bank, protože např. úrok 1% má pro ně význam. HB má dobrý úrok na spořícím účtu, ale když budete posílat peníze na Slovensko příbuzným, zaplatíte za převod poplatek 80,- Kč, zatímco v jiné bance mnohem méně. Podobné je to s kreditními kartami. Existuje více produktů s různými parametry. Nejedná se jen o vracení určitého procenta z platby, ale třeba pojištění. Já bych velice rád používal kartu HB mnohem více, ale mám neembosovanou Alza kartu se zelenou postavičkou, kterou mi v zahraničí opakovaně odmítli akceptovat v autopůjčovně nebo v hotelu, protože se domnívali, že se jedná o předplacenou kartu pro děti. HB neumožňuje převést partnerskou kartu na standardní, musel bych Alza kartu zrušit a žádat novou s komplikovaným průběhem a nejistým výsledkem. Cestovní pojištění ke kartě poskytované HB má velice nízké pojistné částky, což je také komplikace. Takže musím mít minimálně ještě jednu další kreditní kartu, která doplní, co produkt od HB neposkytuje.
Otázka loajality je zajímavá. Především banky mají dobře promyšlené podmínky, za nichž nabízejí své produkty, a rozhodně na většině klientech netratí. Dalším aspektem je, jestli banka loajalitu klienta odpovídajícím způsobem ocení. Bohužel moje zkušenosti jsou takové, že nikoliv.
Úroveň
Odznak +1
osobně jsem zažil hlášení ve velkém obchodním centru o poruše bankovních systémů ČS a lidé hromadně opouštěli své vozíky s nákupy, protože kartou ČS nešlo zaplatit a jinou nebo hotovost neměli ...
ČS má vlastní autorizační centrum, nepoužívá Global Payments jako ostatní banky. Zase to má tu výhodu, že když vypadne GP, tak funguje jen Spořka a ostatní nikoliv (a to platí i v zahraničí). Proto je karta ČS jak "jedna z dalších karet s sebou" velmi dobrou volbou.

V zahraničí si terminál nerozuměl s mou kartou - vytáhl jsem jinou a vše bylo OK. S tou první jsem bez problému zaplatil o kousek dál v jiném obchodu ... Mívám obvykle u sebe aspoň 3 karty i doma, ve vzdálenější cizině i více.

Přesně, u mne celkem běžná situace.
Úroveň
Odznak +1
Já Vám to neberu. Někdo se připravuje i na zásah nukleární zbraní a má doma vykopaný kryt. Každému co jeho jest.
Mluvíte o naprosto výjimečných situacích, kvůli kterým se podle mého názoru nemá smysl jistit a ztrácet čas pro vyřizování tří rezervních karet. Taky má smysl se chovat trochu environmentálně a taky chápat, že pro banku klient, který nějakou rezervní kartou možná zaplatí jednou za dva roky, je prodělečný.
Troufám si tvrdit, že tak jako já, to má většina lidí, a tak jako vy, spíše fandové do bankovních služeb.

Tohle trochu připomíná rčení "sytý hladovému nevěří". Strašně moc záleží na "typickém chování" každého člověka. Já hodně cestuji, běžně jsem za rok tak 6-10 krát v zahraničí, z toho přibližně 2-3 krát mimo Evropu. A tady se mi ty "výjimečné situace" stávají téměř pravidelně, naopak výjimečnou situací je, když se mi žádná "neobvyklá událost" nepřihodí.

Občas si pak čtu příběhy lidí, co jeli do zahraničí s jednou kartou (nebo i více kartami, ale jedné banky) a pak na FB nebo v diskusních fórech na banku nadávají jaká je to "banda $#$%^", protože jim nefungovala karta, zablokovali jim kartu, nebyli schopni jim obstarat náhradní kartu když ji ztratili/sebral jim ji bankomat,... načež "demonstrativně" od banky odejdou, aby na další dovolenou opět jeli s jednou kartou i když tentokrát jiné banky.

Ony ty výjimečné situace opravdu nejsou až tak výjimečné, třeba skoro měsíční výpadek Unicredit https://byznys.ihned.cz/c1-65911450-rozsahly-vypadek-digitalnich-sluzeb-unicredit-bank-pokracuje-uz-tretim-dnem-provozni-reditel-banky-by-mel-odstoupit-rika-expert zamenal i asi týdenní nefunkčnost platebních karet. Představa, že bych byl týden v zahraničí bez funkční platební karty? 😮.
Nebo že se GE (dnes Moneta) - ze dne na den - rozhodla, že ve vybraných zemích https://www.mesec.cz/aktuality/s-kartou-od-ge-nevyberete-z-bankomatu-v-nekterych-zemich/ (a to není žádná extra exotika, ve čtyřech z nich jsem byl a o dalších uvažuji) zkrátka nevyberete z bankomatu?
A to jsou relativně časté několikahodinové výpadky různých bank či karetních systémů, které většinou klienti ani nezaznamenají. Často jde sice o noc (evropského času), ale zrovna to může spadnout do chvíle, kdy na druhém konci světa budete potřebovat ráno při odjezdu zaplatit hotel, nebo koupit lístky na místní dopravu.
Úroveň
Odznak +2
A nejde jen o zahraničí - stačí chtít v ČR vybrat peníze a bankomat Vaší banky prostě nefunguje, tak je levnější použít v bankomatu jiné banky jinou kartu. Výhodné úroky na spořicím učtu totiž jak na potvoru nabízejí jen banky (vyjma 2 případů), které nemají bezplatné výběry z bankomatů cizích bank (jen poznámka, úrok 0,6 % u HB! není ve stávající nabídce nic extra výhodného).
Přesně nastala situace, která dokazuje, proč mít více platebních karet. Dnes jsou výpadky systému karetní asociace VISA. Podle mluvčího České spořitelny citovaného iDNES měli problémy i někteří jejich klienti. Prostě v obchodech kartou nezaplatili...
Úroveň
Odznak +2
Doplněk k předchozímu příspěvku:
problém s kartami VISA je celoevropský, takže být někde na cestách a nutně potřebovat hotovost a mít pouze (jedinou) VISA kartu by mohlo znamenat docela velké nepříjemnosti ...

Odpovědět