Obnova platební karty po její exspiraci


Zobrazit první příspěvek

Odpovědi: 76

Odznak +1
Muf napsal/-a:

Škodu z případného zneužití karty by hradila banka. Ta by musela doložit, že klient porušil svou zákonnou povinnost a platební prostředek neužíval bezpečným způsobem. Reklamační řízení má svá pravidla, banka je nemůže svévolně obcházet. Proto bych se důsledků zneužití v tomto případě opravdu neobával.

A pokud by klient nesouhlasil s tím co banka mu doloží tak by pak bylo asi na klientovi aby on dokázal bance, že nic neporušil nebo, že něco bylo jinak a s tím by ten klient už mohl mít problém. Nebylo by snad lepší to řešit tak aby k takovým sporným situacím nemohlo dojít? To by ale na straně banky musela být dobrá vůle s tím něco udělat a změnit to.

Nějaká hrozba zneužití tu určitě je pokud se ty karty zasílají aktivní bez nutnosti aby ji klient nějak musel aktivovat. Mnohem větší hrozbu zneužití karty ale spatřuji (nejen u HB) v tom, že bezkontaktní karty nevyžadují PIN při platbách do 500 Kč. Pokud někdo kartu ztratí nebo mu ji někdo ukradne tak nepoctivý nálezce nebo zloděj má možnost s tou kartou klidně a bez problémů platit v obchodech. Než klient zjistí, že nemá kartu a nechá ji zablokovat může uplynout i delší doba a mezi tím mu z účtu může platbami do 500 Kč zmizet docela dost peněz.
Hrozbou může být i to, že na zadní straně karet je uvedený kód CVV potřebný pro platby na internetu. Banky nedoporučuji si zapisovat PIN přímo na kartu, ale kód CVV tam klidně dávají.
Mám dojem, že místo toho aby se bezpečnost karet zvyšovala tak se ji naopak nepochopitelně snižuje a banky se nás snaží oblbovat tím jak je to všechno údajně velmi bezpečné.
Úroveň
Odznak +1
@Mirek - a já tedy mám říct že dle obsahu tvých komentářů jsi pravděpodobně zaměstnanec konkurenční banky... Zasmál jsem se, neberu v potaz, ale můžeš být klidný, mám k BNP Paribas vztah jenom jako klient a není nijak vřelejší, než jaký může mít několikaletý klient s vesměs pozitivní zkušeností. Jo a Hello je jistě moje první a jediná banka :D

Jasně u Hello to není zcela trouble free, poukázal jsem v průběhu času na několik věcí (spíše ale v přímé komunikaci s Hello než tady na fóru) a Hello pokaždé reagovala a některé již vyřešila, jiné ještě řeší.

Tereza zcela jasně vysvětlila že první fyzické použití karty je možné pouze s PIN-em a pro případné první elektronické použití (na internetu) se aplikují jistá specifická omezení, které z logického důvodu ochrany tohoto postupu nechce banka zveřejnit. PIN považuji za dostatečnou ochranu pro fyzické použití a věřím že pravidla banky pro použití elektronické jsou také dostačující. A co tak označit rozdíl v přístupu právě za výhodu pro klienta který nemusí řešit komplikovanější aktivaci.

Nevím proč tady tak moc řešíme případnou krádež peněz, která bude ve výsledku problémem banky. Opakuji jinými slovy že skupina BNP Paribas to dělá už desítky let pro miliony klientů s obratem kolem 22% HDP ČR, tudíž opravdu není důvod si myslet že nevědí co dělají a nevědí jestli se takové krádeže dějí a jestli jich to něco stojí a případně proto přichází o klienty - pokud by tomu tak bylo, svůj přístup jistě již dávno změní. Psát tady názory které zní jako že je to banda z garáže která od včera večera dělá banku a neví jak na to, je malinko podivné. V pomyslném řebříčku kvality u mne Hello na prvním místě není, ale nějací joudové to jistě nejsou. :) Oceňuji u Hella snahu komunikovat a řešit, to se také nevidí všude.
Odznak +1
TheTiger napsal/-a:

Nevím proč tady tak moc řešíme případnou krádež peněz, která bude ve výsledku problémem banky.

Problém banky by to asi byl, ale zároveň by to byl problém i klienta. Reklamace se nevyřídí jen tak na počkání a nějakou dobu to asi trvá a po tuto dobu ty ukradené peníze můžou klientovi chybět. Proč zbytečně dávat možnost zneužití karty a pak řešit případnou krádež peněz když lepším zabezpečením by to šlo řešit mnohem lépe?
Banky nejsou hloupé a hodnocení rizik určitě nepodceňují, což platí i pro HB. Vždy se posuzuje počet jednotlivých incidentů, jejich charakter, analyzuje se chování klientské báze komplexně. Jednotlivý případ sice může vypadat významný, ale když je naprosto ojedinělý, není to důvodem omezovat klientský komfort. Je určitě dobré poukazovat na rezervy ve fungování banky, nakonec fórum by mělo mimo jiné sloužit k zajištění zpětné vazby. Na druhou stranu tak ale může vzniknout falešný dojem, že je HB více problematická než jiné banky. Přitom to tak není. Mám podobné negativní zkušenosti také s jinými bankami, včetně např. České spořitelny.
Odznak +1
Muf:
Dovolím si s tebou nesouhlasit a snad tě tím neurazím.
To, že neoprávněné zneužití karty je u HB možná ojedinělé ještě neznamená, že by se s tím určitě nemělo nic dělat a to i přes to, že možnost zneužití karty tu je. Můj názor je, že by se nemělo čekat až se ty karty začnou zneužívat ve větší míře a až pak s tím něco dělat, ale mělo by se preventivně to lépe zabezpečit už nyní. Řešení jak to lépe zabezpečit existuje a předpokládám, že snad není nějak hodně složité a nákladné, že by to HB zruinovalo. Stačí se podívat na jiné banky jak to řeší tam.
Argumentace s omezováním klientského komfortu mi připadá být zcela nesmyslná a hodně naivní. Karty se obnovují obvykle 1x za několik tet a tak by aktivace obnovené karty nemusela být pro nikoho žádnou katastrofou. Nevím, že by v jiných bankách se klienti nějak ztěžovali, že aktivace obnovených karet jim výrazně omezuje klientský komfort. Předpokládám, že nad tím asi nikdo vůbec nepřemýšlí a aktivaci obnovené karty klienti jiných bank považují za něco normálního a samozřejmého.
Podle tvého uvažování nad tím by v rámci zvyšování klientského komfortu měly banky asi zrušit PIN u karet, přihlašovací údaje do IB, potvrzování plateb kódem z SMS atp., protože i to může někomu vadit a omezovat jeho komfort.
Nevadí mi, když se mnou někdo nesouhlasí. Respektuji, že se mohou pohledy na věci lišit. Navíc určitě nemám patent na rozum a často se mýlím. Filozoficky se možná liším např. od Mirka (když vidím jeho lajk), že nejsem toho názoru, že se poměry zlepší soustavným poukazováním na nedostatky.
Pokud jde o zrušení PIN, k tomu už přeci částečně došlo u plateb do 500,- Kč, což osobně nepovažuji vůbec za malou částku. Teoreticky je tak možné provést několik plateb v řadě, celkem za dost peněz.
Klientský komfort jsem vztahoval k tomu, co uvedla Terka, že v minulosti posílali karty s nulovým limitem pro internetové platby, ale byly s tím velké komplikace na straně klientů.
Možnost zneužití nepodceňuji, sám jsem zde tuto věc zmiňoval jako problém.
Myslím, že banky otázku zabezpečení nepřehlížejí, naopak ji řeší prioritně.
Podle mého názoru by HB měla stávající praxi změnit.
Úroveň
Odznak +2
Muf napsal/-a:

Na druhou stranu tak ale může vzniknout falešný dojem, že je HB více problematická než jiné banky. Přitom to tak není. Mám podobné negativní zkušenosti také s jinými bankami, včetně např. České spořitelny.


Přesně tak, velice oceňuji počin HB s tímto fórem a také to, že fórum stále funguje (a doufám, že bude i do budoucna). HB tu jde s kůží na trh, často se tu do nich pěkně navážíme (neříkám, že v řadě případů neoprávněně ;)). Taková mBank to dlouhodobě neustála a své fórum zrušila. Umíte si představit, jaká situace by byla na fórech jiných bank, kdyby se odvážily je zřídit? Stačí si přečíst třeba jenom jejich facebookové stránky a stížnosti zákazníků v příspěvcích. Nebo vlákna jednotlivých bank na Finexpertu....
Úroveň
Odznak +1
Zatím bych nejásal, ono to mFórum fungovalo déle než doposud funguje zdejší. :)

Netuším co to byla za skupina kaskadérů nebo neumělců klientů, kterým vadil nulový limit do Internetu na nové nebo pokračovací kartě.
Předpokládám, že každý rozumně myslící klient nekaskadér si nastaví nenulový limit na platbu na Internetu těsně před ní a po platbě shodí limit z bezpečnostních důvodů zpět na 0 Kč.
Úroveň
Odznak +2
MirekM napsal/-a:

Zatím bych nejásal, ono to mFórum fungovalo déle než doposud funguje zdejší. :)


... a pokud tu budou dlouhodobě dostávat převážně negativní zpětnou vazbu, nedivila bych se, kdyby je to dříve nebo později taky přestalo bavit.
To je bohužel jedna z dost zakořeněných lidských vlastností - kritizovat umí každý, chválit málokdo. Když všechno funguje, jak má, tak se skoro nikdo nenamáhá poděkovat, ale když se vyskytne problém (a nedejbože když se jeho řešení poněkud táhne a zkomplikuje), tak jsme všichni hned odborníci, kterým je naprosto jasné, jak by se to mělo řešit, a navíc bychom to zvládli vyřešit levou zadní v řádu nejspíš několika minut.
Úroveň
Odznak +2
MirekM napsal/-a:

Předpokládám, že každý rozumně myslící klient nekaskadér si nastaví nenulový limit na platbu na Internetu těsně před ní a po platbě shodí limit z bezpečnostních důvodů zpět na 0 Kč.


Zapomínáš na skupinu "lidu papírových výpisů" ;) - zdá se, že v HB je tato skupina stále ještě poměrně hodně zastoupená.
Úroveň
Odznak +1
Kdyby se mBank z kritiky na mFóru poučila a snažila se provádět nápravu ve většině případů oprávněně vytýkaných chyb místo jeho zrušení, mohla být již poněkud jinde ...

PS: Dobré zboží se chválí samo, netřeba jej chválit ...
Odznak +1
Muf napsal/-a:

nejsem toho názoru, že se poměry zlepší soustavným poukazováním na nedostatky.

Poměry se možná příliš nezmění, ale to neznamená, že bychom na ty nedostatky neměli vůbec poukazovat a dávat tak bance a všem najevo, že HB je ideální bankou ve které není zapotřebí nic zlepšovat. Chápu ale, že někteří si tuto banku oblíbili asi natolik, že neradí čtou když ji někdo za něco kritizuje a poukazuje na její nedostatky.
Muf napsal/-a:

Pokud jde o zrušení PIN, k tomu už přeci částečně došlo u plateb do 500,- Kč, což osobně nepovažuji vůbec za malou částku. Teoreticky je tak možné provést několik plateb v řadě, celkem za dost peněz.

V tom vidím dost velký bezpečnostní problém který ale není problémem pouze HB. Místo aby se bezpečnost karet zvyšovala tak se ji naopak snižuje. Svědčí o tom např. tyto články:
(Ne)bezpečné bezkontaktní karty. „Ukradli“ jsme desítky tisíc
Bezkontaktní karty lákají víc zlodějů. I po blokaci s nimi jde zaplatit
Takových podobných článků se dá v internetu najít i více a to i s konkrétními případy zneužití např. zlodějem.
Nemám tu ale v úmyslu šířit paniku a strach z karet. Karty jsou dobrá věc, ale pokud je někdo má a používá tak by si měl uvědomit, že nejsou zcela bezpečné a že existuje určité riziko zneužití neoprávněnými osobami (zloděj, nepoctivý nálezce). Každý by si svoji kartu proto měl dostatečně hlídat a chránit. Banky by navíc nemusely bezpečnost karet snižovat tím, že je klientům budou zasílat v aktivním stavu. Bezpečnost karet by měla mít přednost před klientským komfortem.
Muf napsal/-a:

Klientský komfort jsem vztahoval k tomu, co uvedla Terka, že v minulosti posílali karty s nulovým limitem pro internetové platby, ale byly s tím velké komplikace na straně klientů.

Tak to by mne docela zajímalo jaké problémy s tím klienti mohli mít.
Úroveň
Odznak +2
MirekM napsal/-a:


. . .
Předpokládám, že každý rozumně myslící klient nekaskadér si nastaví nenulový limit na platbu na Internetu těsně před ní a po platbě shodí limit z bezpečnostních důvodů zpět na 0 Kč.


Pokud budu nakupovat na nějakém exotickém (např. čínském) e-shopu, asi bych takto postupoval.
Pokud ale nakupuji jen na e-shopech, které dobře znám a jsou prověřené, pokládám to za zbytečné.
Úroveň
Odznak +2
Já si na kartě trvale nechávám nastavený limit na internetové platby na několik málo korun, abych to nemusela měnit pokaždé, když si třeba koupím v eshopu ebook v řádu několika stokorun. Když kupuju něco dražšího, samozřejmě limit dočasně zvýším a pak zase snížím. Ale taky už se mi stalo (u jiné banky), že jsem něco chtěla koupit, byla to rychlá akce na zboží, která trvala jen několik málo hodin - a zrovna jako na potvoru měli v bance nějakou poruchu a limit na kartě nešel zvýšit.
Odznak +1
jisy napsal/-a:

Pokud ale nakupuji jen na e-shopech, které dobře znám a jsou prověřené, pokládám to za zbytečné.

Já bych ani to za zbytečné nepokládal. Ty e-shopy bezpečné být můžou, ale nikdy si nemůžeme být 100% jistí, že někdo si ve chvíli naši nepozornosti neopíše údaje z karty včetně CVV a pak si s tím bude klidně platit na internetu.
Úroveň
Odznak +2
Ještě bych mohl dodat, že podobně jako maminka1 mám limit pro internetové platby nízký, odpovídající běžným nákupům, takže event. zcizitel údajů by toho moc nenakoupil ...
Odznak +1
jisy:
Mne by vadilo i kdyby mi někdo z účtu neoprávněně odčerpal třeba i pouze 1 Kč. Nešlo by mi ani tak o tu 1 Kč, ale naštvalo by mne to, že se nějaký lump dostal neoprávněně k mým penězům. Chápu ale to, že pokud má někdo na účtech v bankách docela dost peněz tak nějakých ±100 Kč které by se mu ztratily z účtu by si možná ani nevšimnul a ani by mu to nevadilo nebo by možná byl i rád, že takto mohl nějakého lumpa zasponzorovat. :)
mBank přestala naslouchat svým klientům, což vedlo k tomu, že se z ní stala diskontní banka, kde je v nabídce jen to, co v centru zrovna vyberou. Klient může vzít, anebo jít. Jakýkoliv pokus o komunikaci skončí odpovědí: Není to možné, nemáme informace, věříme, že pochopíte. Snad se HB bude ubírat jinou cestou.
Zneužití karty na internetu se obávám, ale snažím se využívat jen ověřené eshopy, platím kreditními kartami (které nejsou přímo napojeny na účet, kde mám vlastní peníze), pokud to karta umožňuje, nechávám internetové transakce vypnuté a zapínám je před placením přes mobil, mám nastavené okamžité notifikace o platbě.
Když mi byla naúčtovaná na HB kreditce neoprávněně transakce, reklamoval jsem ji, banka uznala a peníze mi vrátila.
Úroveň
Odznak +2
vlazy: Já jsem nenapsal, že by mi to nevadilo. Ale malá částka mi příliš nevyčerpá můj kredit a následně se to dá reklamovat. Naštěstí se mi něco podobného ještě nikdy nepřihodilo.
Úroveň
Odznak +1
TheTiger: ano, jsem zaměstnanec cizí banky, která v danou chvíli nejvíce za kritiku HB na zdejším fóru platí. ;)
Muf: a co když neuzná a peníze nevrátí?
MirekM napsal/-a:

Muf: a co když neuzná a peníze nevrátí?


Záleželo by, o jak velké peníze by se jednalo. Menší částku jsme ochoten akceptovat jako cenu za pohodlnost/blbost. V případě větších částek bych se obrátil na ČNB. Potom v bance všechno zrušil a odešel z ní.
Odznak +1
jisy:
Já se raději chráním před neoprávněnými platbami na internetu snížením limitu na 0 Kč. Na internetu neplatím až tak často nebo každý den a proto pro mne není žáden problém si před takovou platbou limit zvýšit na potřebnou částku a pak po platbě ho zase snížit na nulu. To, že se neoprávněné platby dají reklamovat nebo, že se mi ještě nic takového nepřihodilo je pro mne zcela nedostatečný argument pro to abych bezpečnost mých peněz v bance ignoroval. Asi každý máme trochu jiný vztah ke svým penězům a každý si jich jinak vážíme.
vlazy napsal/-a:

Asi každý máme trochu jiný vztah ke svým penězům a každý si jich jinak vážíme.


To asi se nedá tak jednoduše odvozovat z konkrétního chování, jestli si člověk váží svých peněz. Záleží na okolnostech. Váží si víc ten, kdo má všechny peníze na SÚ za úrok 0,2%, nebo ten, kdo je investuje do akciového podílového fondu s teoreticky vysokou mírou rizika, ale potenciální možností solidního zhodnocení?
Odznak +1
Muf:
V této diskuzi ale jde o to jestli je někdo ochoten riskovat neoprávněný přístup k vlastním penězům prostřednictvím nedostatečně zabezpečené karty kvůli vlastnímu pohodli a ne o investice do podílového fondu kde to riziko nemá možnost ovlivnit.
Právě. Ale rozhodnutí, jestli SÚ nebo investice závisí na subjektivním posouzení rizika. Stejně tak subjektivně posuzuje člověk riziko zneužití platební karty. Může si vážit svých peněz, když vyhodnotí pravděpodobnost zneužití zaslané aktivní karty jako zanedbatelnou a nepodnikne žádné opatření. Nerozporuji možnou zneužitelnost karty (to považuji za objektivní fakt), ale způsob hodnocení vztahu k penězům... :)

Odpovědět

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)